Colombia, de lost city, duiken en plezierrrrrr - Reisverslag uit Miami, Verenigde Staten van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu Colombia, de lost city, duiken en plezierrrrrr - Reisverslag uit Miami, Verenigde Staten van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu

Colombia, de lost city, duiken en plezierrrrrr

Door: Bartjan

Blijf op de hoogte en volg Bartjan

22 Februari 2011 | Verenigde Staten, Miami

Halllooo vriendjes en vriendinnetjes!! :D

Okeeeeej, ruim drie weken sinds mijn laatste update! Excuses mensen :D MAAR, ik heb ook niet stilgezeten, dus dat is dan wel een klein beetje ter verdediging van mijn eigen persoontje! Na Barranquilla ben ik richting Santa Marta vertrokken waar ik weer verenigt werd met Kevin en de andere groep met wie we al een tijdje optrokken! We hadden de laatste weken in Colombia een supergezellige groep met 2 Schotse meiden (Ruth en Beth) , 2 Amerikanen (Ben en Paul) en een Australier (Paul), en dan natuurlijk Kevin de Ier en ikke! Echt enorm gelachen de laatste tijd, veel avondjes stappen gehad en flink van het strand genoten! We kwamen elkaar elke keer in iedere stad tegen in Colombia, dus uiteindelijk gingen we maar steeds onze tickets samen boeken haha...stuk makkelijker en gezelliger! En het waren echt allemaal hele droge figuren, gewoon simpel mensen met beide voetjes op de grond...ideaal!

Santa Marta ligt helemaal in het noorden van Colombia, aan de caribische kust, en op 10 minuten rijden ligt Taganga waar we bijna een week doorgebracht hebben, dit was echt een heerlijk klein dorpje, omsloten door bergen en gelegen in de baai, met niks anders dan (verlaten en witte) stranden in de buurt, en verder een hoop vissers en een heerlijk nachtleven haha! :D Was een mooi dorpje, savonds lekker op stap, dan de volgende morgen met lunchtijd je ontbijt nuttigen, naar het strand toe (lees als: uitbrakken en wat slapen) en dan savonds een rustig avondje met een filmpje in het hostel. En de volgende dag doe je iets actiefs (in mijn geval duiken, heb 2 dagen schitterende duiken gemaakt), en eind van de middag begin je weer opnieuw met een avondje op stap, die cyclus is een aantal doorgevoerd, en toen was het tijd om weer eens wat interessants te boeken; De toer naar de lost city!! Maar goed, nog even over het duiken, Memorabel daarin was nog wel dat de avond voordat we voor het eerst gingen duiken ik ziek werd (en nee, niet alcohol gerelateerd mensen, dit was een rustig avondje zonder drank) en dus een paar uur alleen maar op de toilet heb doorgebracht! Het kwam er op twee manieren uit om het maar zo te zeggen, dus ik denk dat het iets met het eten te maken gehad moet hebben...naja na een aantal tourtjes naar de toilet van beide zijden was ik helemaal leeg, dus had ik wat wat suikers e.d. nodig om in ieder geval wat in mijn maag te hebben. Maar goed, het hostel was al dicht, dus ik (het was inmiddels 3 uur snachts op een doordeweekse dag) naar beneden want het hostel lag op de heuvel, naar de boulevard om wat cola of 7up te scoren! Nou leuk en aardig, ik loop naar het strand want de rest was allemaal dicht! Wordt ik, en ik vertel met schaamte, volledig versierd door een homo! Niet te doen, ik vroeg hem gewoon in het spaans of hij een plek wist waar ik terecht kon voor een flesje cola, en hij reageerde met ‘Daar is mijn hotel, en ik wil je wel een hotelkamer laten zien, misschien vind je het wat’ NIET TE DOEN! Op dit onderwerp ga ik straks dieper in, laten we even bij het ziek zijn en het duiken blijven. Maar goed, netjes uitgelegd dat ik al een hotel had en echt ALLEEN een colaatje wilde en misschien wat crackers of koekjes, en uiteindelijk dat wel in dat hotel gevonden. Volgende morgen voelde ik me dus wel flink gebroken door de nachtelijke avonturen (en dat terwijl het een bijkom-avond was en ik mijn rust dus nodig had!) en toen moesten we dus gaan duiken! Nou ik heb mijn beide duiken van die dag gedaan, en het was prachtig, maar daar is dan ook alles mee gezegd, op het laatst van de eerste duik begon ik een beetje te boeren, maar dat werd al snel een soort van overgeven haha...iemand die gedoken heeft, weet dat je dat niet wilt onder water :D Maar goeeedd, alles weer overleeft, en prachtige duiken gedaan. En de tweede dag duiken was een stuk relaxter ;)

Maar goed...na zuid-amerika ben ik mezelf echt af gaan vragen ‘Zie ik eruit als een homofiele man?’ Want luister, even een paar dingen op een rijtje van de laatste maand:

- Eerst de travestieten in Key West, konden niet van me afblijven, maar goed dat kan je nog bad luck noemen
- Toen, had ik mijn vlucht van Miami terug naar Guayaquil, werd ik overduidelijk versierd door de purser op de vlucht. Zijn eerste zin toen ik mijn paspoort liet zien was ‘If it aint dutch, it aint much is what they say isnt it ;) ‘ en daarna toen iedereen zat, kwam hij naar me toe en vertelde hij me dat de alcoholische drankjes voor mij deze vlucht van het huis waren (En ja, ik boek de goedkoopste van de goedkoopste tickets, dus daar moet je normaal voor betalen)…Nou ik klaag natuurlijk niet bij zo’n aanbod, maar goed...2de situatie
- Dan, in Popayan ging ik naar de kapper...en natuurlijk weet ik wat ze over het algemeen zeggen over mannelijke kappers, maar deze was overduidelijk. Als hij de linkerkant van mijn hoofd aan het knippen was, gebruikte hij zijn andere hand om mijn rechteroor te strelen, nu ben ik geen kapper, maar dat lijkt me niet de normale manier. En bij de betaling vragen of en dan wel waar ik die avond uit zou gaan is ook niet de normale manier. 3de situatie.’
- Uitgenodigd worden om iemands hotelkamer te bekijken...moet niet gekker worden.

Naja, ik bedoel maar te zeggen, het was gewoon allemaal een beetje veel in een korte tijd. Maar misschien ben ik nu overgevoelig, wacht even, is dat ook geen teken van...naja laat maar doen ;) Waarschijnlijk is het mijn bruine snoetje whaha! Maarjaaa, verder was Colombia gewoon in 1 woord geweldig, al is het wel best wel vervelend dat werkelijk iedereen keihard aan de drugs zit, en dat het je echt overal aangeboden wordt, je kan bij wijze van niet eens normaal naar de wc gaan zonder dat er een iemand je cocaine aanbiedt...beetje jammer! Dat gezegd, even over tot de orde van het reizen, DINGEN ZIEN! We zijn na een aantal heerlijke relaxte dagen dus op pad gegaan naar de lost city!

De Lost city ligt vlakbij Taganga en vanaf Santa Marta starten er verschillende tours waarmee je naar de citadel toeloopt! De dames konden helaas niet mee, want die moesten hun vlucht richting Peru halen, dus we zijn met ons 5en vertrokken op de 5-daagse trek naar de Lost City!! Man, Man, Man, Man...wat hebben wij gezweten!! Niet normaal, 5 dagen lang jezelf kapot zweten, met 5-10 uur per dag lopen (de ene dag was relaxter dan de andere), gelukkig konden we wel voldoende zwemmen om af te koelen, elke dag moesten we wel meerdere keren de rivier oversteken dusja, en onze campementen (we sliepen in hangmatten elke nacht haha, heerlijke ervaring) lagen altijd vlakbij mooie meertjes en dergelijke! De foto’s volgen bij de volgende post en die zullen voor zich spreken, ik ben nu in Miami, en mijn kabeltjes van de camera liggen in Key West...woensdag vertrek ik weer richting key west, dus vanaf dan kan ik wat foto’s uploaden! ;)
Nou en na 5 dagen hard werken, een schitterende tocht en flink zweten...wat doe je dan?? Juist, je gaat terug naar Taganga, gaat verschrikkelijk lekker eten bestellen (geen grapje, beste Filet Mignon die ik OOIT gegeten heb en dat dan voor 10 dollar natuurlijk) en lekker op stap, voordat je de dag erna je vlucht hebt vanaf Santa Marta naar Bogota! Paul en Paul konden geen vlucht vinden, dus namen de 18 uur durende bus, en kwamen onverwachts (we hadden al afscheid genomen in Taganga) ineens ons wakker maken in Bogota, dus hadden we nog een laatste dag en nacht samen, erg gezellig gehad weer...verder was bogota niet al teveel om over naar huis te schrijven, regenachtig en koud vergeleken met de caribische kust haha! Maar zonder dollen, de tour naar de lost city was echt geweldig...heel anders dan de tours naar machu picchu in peru! Daar is de stad echt het hoogtepunt van de tocht, hier is de tocht er naartoe bijna nog indrukwekkender dan de stad zelf...echt bijzonder mooie omgevingen, prachtige watervallen, mooie rivieren, planten enz...bizar mooi! SUPER tripje, en het was iedere zweetdruppel meer dan waard!

Maar goed, uiteindelijk dus in Bogota aangekomen, daar drie dagen doorgebracht voordat we onze vlucht (kevin vloog ook naar Miami, dus we vlogen samen) naar Miami hadden...erg gezellig gehad, en het viel in het weekend dus dat helpt ook altijd mee!

Nou, over amerika is ook weer meer dan genoeg te vertellen, maar dat doe ik in de volgende post met foto’s die er over een paar dagen op zal komen te staan! Even een paar tipjes van de sluier:
- LIFTEN
- Verblijven in een 5-sterrenhotel in downtown Miami (GRATIS)
- Bartje heeft 3 gratis tickets geregeld voor een wedstrijd van de MIAMI HEAT (basketbal)
- Avondje stappen in SOUTH BEACH
Enzovoorts enzovoorts, het is geen slecht leven gebleken hier :D

Mensen, tot over een paar dagen! Ik zal proberen meer te updaten vanaf nuuu! En bij de volgende posts komen alle foto te staan!! :D

Liefs Bart

  • 22 Februari 2011 - 11:17

    Caroline:

    Lieverd....

    Jij homo, hahahahaha....
    Zal ik ze de volgende keer wel komen vertellen dat je niet van de vrouwtjes af kan blijven ;)

    Ik ben jaloers op je als ik dit weer allemaal lees pfff zitten we hier dan kou, grijs en regen (nu toevallig dan even de zon) maar ohw ik zou graag met je willen ruilen, zonder de wc verhalen dan.

    En 5 sterren hotel shit zeg, wat is het adres ik zit vandaag nog in het vliegtuig... En dat omdat ik jou natuurlijk heeeel erg mis dat snap je ;)

    Heel veel plezier nog,
    Hele dikke kussss caatje (L)

  • 22 Februari 2011 - 12:20

    Jan En Lena:

    Hoi lieve Bart,

    Nou daar geloof ik ook niet in hoor dat je een homo bent.
    Maar je bent zo lief (dat zijn homo's ook altijd) dat ze denken
    dat je homo bent. Maar waarom ga je dan ook midden in de nacht
    om een cracker en cola. Zorg dat je wat bij je hebt. Een normaal
    mens slaapt op die tijd.
    Volgens mij neem je wel behoorlijk veel risico's. Met het liften, duiken,
    midden in de nacht van alles ondernemen, z...en enz.
    Het wordt weer tijd dat je onder de hoede van paps en mams komt
    denk ik zo. We kijken uit naar je thuiskomst en hopelijk ga je
    nooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooit meer weg.

    Heel veel liefs en een dikke kus van je lieve vadertje en moedertje

  • 22 Februari 2011 - 20:50

    Aad En Matty:

    Ha die Bart fijn om weer heel veel van je te lezen.
    En wat anderen van je vinden, je kent jezelf het beste en dan hoef je er ook niet mee te zitten.
    Maar ik dacht dat de mannen in Zuid-Amerika vooral macho's zijn, en anders ben jij dat toch!
    Fijn dat je zo geniet, maar we zijn erg benieuwt hoelang je het daar nog vol houdt.
    We hopen gauw je foto's te zien.
    Bart wees vorzichtig, groetjes en liefs.

  • 22 Februari 2011 - 21:16

    Tineke En Leen:

    Lieve Bart,
    Fijn dat we weer wat van je hoorde. En wat een belevenissen heb je weer meegemaakt. Je bent echt aan het genieten. Enne homo ???? Dat geloof ik niet hoor, maar dat weet je zelf het beste toch. Bartje we zien uit naar je foto's en je verhalen. Vele lieve groetjes van ons allemaal en doe voorzichtig en pas op je zelf.
    Liefs Tineke, Leen, Sjakie en Djulita, en ons Kootje.


  • 22 Februari 2011 - 21:28

    Petra:

    BJ!
    Mooi verhaal weer. Genieten zo, hier aan de andere kant van de wereld :). Leuke foto's ook via fb. Ik zie uit naar de volgende. Veel succes en plezier verder!
    Lfs,
    Pukje

    Ps: HOE is Key West (mensen/sfeer/weer/taal/natuur)? Ik lees er nu veel over ivm scriptie (Elizabeth Bishop, Amerikaanse dichteres, woonde er vanaf 1938 op 624 White St, Key West city), maar jij hebt er natuurlijk een beeld van :).

  • 23 Februari 2011 - 19:21

    Niels Parlevliet:

    Hmmm, en nu vraag ik mij af van welke kapper jij de (gratis) overnachting in het 5 sterren hotel heb ontvangen...

    Wow stoer hoor Columbia. Ik had er een heel ander beeld bij. Ziet er meer dan top uit daar.
    Ik heb er steeds meer moeite mee om mijn aanstaande vakantie'tje aan het Garda meer te waarderen.

    Blijf ons op de hoogte houden van al dit moois Bart!

    Grtz Niels

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bartjan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 852
Totaal aantal bezoekers 55170

Voorgaande reizen:

18 Juni 2010 - 13 April 2011

Werken en Reizen in Zuid- en Centraal-Amerika

28 April 2008 - 15 Augustus 2008

USA, Peru, Bolivia en Chili, 2008

27 Oktober 2011 - 30 November -0001

Richting Azie en Oceanie!! :)

Landen bezocht: