Guatemala!!! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu Guatemala!!! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu

Guatemala!!!

Door: Bartjan

Blijf op de hoogte en volg Bartjan

12 April 2011 | Mexico, Mexico-stad

Holaaa vriendjes en vriendinnetjes!!

Alweer de op 1 na laatste post voorlopig!! Ik zal wat foto’s uploaden van Guatemala en ongeveer de grote lijnen geven van wat ik gedaan heb, en bij de laatste blog nog even de laatste foto’s van Antigua en Mexico city erbij doen, want die staan nog niet op mijn computer (al zit een gedeelte van Antigua er al bij hoor), dus die kan ik niet online krijgen vandaag! Mijn oprechte excuses ;) Ik zit inmiddels helemaal klaar om te gaan in de starbucks wat te internetten, dan straks nog even een wedstrijdje voetbal kijken, en dan op pad naar het vliegveld! Langzaam duurt zo’n dag dan toch lang hoor, ik ben namelijk niet meer van plan om veel te gaan bekijken e.d. en je zit alleen maar te wachten tot je vliegtuig gaat! Beetje jammer, gelukkig is er dan nog een blog om te schijven dat scheelt weer ;)

Maaar! Guatemala!! GEWELDIG!!! Supermooi landje, en weer een beetje meer het zuid-amerikaanse! En om eerlijk te zijn was ik daar wel weer aan toe na Amerika en Mexico (heel erg westers) en Belize (Supermooi, maar andere mentaliteit), dus heerlijk om weer ouderwets om alles te moeten onderhandelen (gaat lastig worden om nederland gewoon alles te betalen wat er op het prijskaartje staat) en dergelijke! Ook heerst er in Guatemala dezelfde sfeer als in zuid-amerika, de opvatting van ‘we hebben niet veel, maar we zijn wel trots en gelukkig’...heerlijk! Daarnaast is het onwijs goedkoop, das ook mooi meegenomen natuurlijk haha! De rekening van 2,5 week aan overnachtingen haalt zo ongeveer de 85 euro, dus goed te doen ;)

Na Belize ben ik via San Ignacio richting Flores gegaan in het oosten van Guatemala, een super klein mooi eilandje in een meer is dat! Heerlijk plekje, lekker rustig, en een goede start van de DETOX!! Want, geloof het of niet, maar de laatste 2 weken heb ik helemaal geen biertjes meer gedronken!! Waar gebeurt! Behalve dan gisteravond, maar ja dat was mijn laatste avond van de reis, en er was een groep gezellige engelsen dusja...je moet wat ;) Maar goed, voel me wel echt onwijs gezond weer hoor! Aangezien ik bijna direct weer aan het werk moet als ik thuiskom, leek het me wel verstandig om gewoon niet meer te drinken, om vast aan te passen aan hoe het thuis weer gaat zijn! Dus zo gezegd zo gedaan, zei hij ‘zo trots al een poter’ :D:D Achh in ieder geval, leuke tijd gehad daar, en een paar rustige dagen gehad met zwemmen in het meer, wat hiken door de bossen enz enz. Vanaf Flores heb ik Tikal bezocht, 1 van de grootste en mooiste Maya-ruines in Guatemala! Bekijk de foto’s maar, echt prachtig! Na flores ben ik met de chickenbus (echt een HEERLIJK principe is dat) richting Coban vertrokken haha...wat een reis was dat! Die bussen zitten nooit vol, er kunnen altijd nog meer mensen in, en ze stoppen om de haverklap, maar het is wel een leuke ervaring hoor, kan er altijd wel van genieten, ze zijn erg creatief! Bijvoorbeeld met de oversteek van een rivier, bij gebrek aan een brug haha...de foto’s zeggen alles :)

Na wat tourtjes in en rondom Coban (koffiefarm bezocht, nationaal park bekeken en de stad doorgehobbeld) ben ik richting Lanquin vertrokken voor 1 van de mooiste plekken die ik ooit heb gezien: Semuc Champey!! Wat is dat prachtig mooi zeg, niet normaal! Het is een soort van natuurlijk gevormde brug van Leemsteen, dus de rivier gaat onderlangs deze ‘brug’ en de ‘brug’ zelf bestaat uit allerlei verschillende waterpoelen! En die zijn gevuld met water wat uit de bergen komt, dus anders dan het water van de rivier, dit geeft het water een veel aangenamere temperatuur, en het is ook enorm schoon...echt de foto’s zijn mooi, maar om het in het echt te zien is het nog 10x zo indrukwekkend, wat een uitzicht zeg! We zijn eerst via een trail naar boven gelopen voor het uitkijkpunt, en nadat we flink bezweet waren hiervan hebben we genoten van een heerlijke duik in de verschillende poelen! Erg mooi! Verder ben ik rondom Lanquin nog naar verschillende grotten geweest, wel lache hoor, ga je daar naar binnen met je kaarsje in je hand en moet je soms hele stukken zwemmen om bij een volgende ‘kamer’ te komen, echt leuk! En de tweede grot, was helemaal droog, en wel mooi en indrukwekkend, maar iets minder vermakelijk dan de eerste! Verder hebben we ook nog getubed! Dus op een opblaasband stroomafwaarts de rivier afgaan, altijd leuk! Owh wat ook wel typisch guatemalaans was; op de terugweg van Lanquin naar Coban, zouden we de eerste 25 km met de jeep naar de transfer gebracht worden...nu vond ik het al een beetje vreemd dat we met zijn 9en in 1 jeep moesten, en had al zo’n gevoel dat het niet ging passen! Nou op den duur wordt het tijd om weg te gaan, krijgen ze ook in de gaten dat er niet genoeg stoelen zijn...lang verhaal kort is dat bartje op het dak van de jeep belandde whaha, erg hobbelig ritje moet ik zeggen! En mijn kont was goed blauw nadien, maar goed, leuke ervaring weer haha...

Na Lanquin ben ik dus via Coban richting Guatemala city vertrokken, en daar heb ik alleen een middag doorgebracht en de stad bekeken, omdat Antigua (maar 1 uur er vandaan) een stuk beter bekend staat om te slapen, qua veiligheid enz! Wat een heerlijk stadje is Antigua zeg, echt net zoiets als Cuzco, heel koloniaal, kleurrijk en vriendelijk! Ook zijn er enorm veel spaanse taalscholen, vrijwilligersprojecten enzovoorts, dus het is net Cuzco maar wat kleiner! Maar wel erg gezellig, wel leuke mensen leren kennen ook daar, en heb nog wat meegeholpen in het Ninos project wat opgezet is door een paar Nederlanders! Twee meisjes die in mijn Hostal zaten en met wie ik de avond ervoor uit eten was geweest moesten onder andere T-shirten verkopen, maar zagen het niet echt zitten omdat ze wat verlegen waren haha...dus toen hebben ze gevraagd of ik niet mocht helpen, en we hebben leuk verkocht in de kroegen haha (dronken mensen aanspreken, perfecte strategie ;) ), dus de kindjes hebben voorlopig weer eten!!

Verder zijn we in Antigua nog een vulkaan gaan beklimmen, wel mooi!! En eigenlijk heb ik verder niet al teveel gedaan in Antigua, lekker genoten van het weer, de mensen en de stad! En toen begon de reis-ellende! Ik moest nog steeds een kleine 1200 km bussen naar Mexico city namelijk ;) Dus eerst maar een bus naar Panajachel genomen, dit ligt aan het meer Atitlan, wat helemaal omgeven is door vulkanen, erg mooi, dus hier nog een nachtje genomen en toen de dag erna om 6 uur sochtends vertrokken richting San Cristobal de las Casas in Mexico, hier kwam ik rond 5 uur ‘smiddags aan, en om half 6 vertrok de nachtbus naar Mexico city, uiteindelijk kwamen we daar om 9 uur sochtends aan...je kan wel raden dat ik volledig gekookt was!! Ruim 25 uur lang bussen (want er tijdverschil tussen guatemala en mexico), weinig slaap, en een lichaamsgeur die een stinkdier nog zou doen verbleken haha...achhh was blij toen ik eenmaal een douche had genomen en op pad ging om mexico city te verkennen! Erg gave stad trouwens, veel te groot om zelfs nog maar te zeggen dat ik een deel gezien heb, maar in ieder geval heb ik het historisch centrum redelijk verkend! Dus het was het wel waard om de busreizen allemaal achter elkaar te doen, want nu had ik in ieder geval nog wat tijd in Mexico city, en nog een leuk laatste avondje gehad, en in ieder geval wat geslapen in een normaal bed voordat ik de komende ‘nacht’ in het vliegtuig door ga brengen!

Nouuuu, zoals gezegd, in mijn laatste blog als ik thuis ben upload ik nog de rest van de foto’s van Antigua, Lake Atitlan en Mexico city, iedereen bedankt voor de belangstelling en alle leuke reacties, het was altijd weer leuk om de volgende dag mijn email te openen en jullie reacties te lezen!

Tot ziens allemaal in Holandaaa!! :D

Groetjes Bart

P.S. De beschamende spelfout in de titel is inmiddels gefixt, en de foto's en het filmpje zouden er op moeten staan!! :D

  • 12 April 2011 - 19:28

    Irma:

    NOU ZEG! Ik had een hele reactie getypt over vieze spinnen en rustgevende foto's, en dan stopt mn internet dr mee, potverdikkie! Anyway, welkom thuis en ik zie je snel xxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bartjan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 55128

Voorgaande reizen:

18 Juni 2010 - 13 April 2011

Werken en Reizen in Zuid- en Centraal-Amerika

28 April 2008 - 15 Augustus 2008

USA, Peru, Bolivia en Chili, 2008

27 Oktober 2011 - 30 November -0001

Richting Azie en Oceanie!! :)

Landen bezocht: