De eerste tijd in Zuid-Korea!! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu De eerste tijd in Zuid-Korea!! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu

De eerste tijd in Zuid-Korea!!

Door: Bartjan

Blijf op de hoogte en volg Bartjan

06 November 2011 | Zuid-Korea, Seoel

Hooooiii trouwe lezertjes! :D

Hier dan eindelijk de eerste travel-update! Ik ben inmiddels ruim een week in Zuid-Korea, en heb nog een week te gaan zo ongeveer! En tja, wat zal ik zeggen, alle vooroordelen over het land zijn waar haha…iedereen is beleefd, loopt met een ipod/iphone/ipad of andere technologie te slepen en alles is overal stipt op tijd! De eerste dagen waren een beetje rottig omdat ik vaak midden in de nacht klaar wakker was, en het halloween weekend was in de stad, dus overal feest en feestvierende mensen met bijpassende geluidsoverlast! Maar daarna begon ik me beter te vermaken hoor! Verder moet ik wel eerlijk zeggen dat het land niet in mijn top 10 gaat komen haha…alles lijkt gewoon ontzettend veel op elkaar, en dat maakt het na een tijdje best saai! Al moet ik wel zeggen dat Seoul echt een geweldige stad is hoor, alleen daar zou je al ruim een week door kunnen brengen! Maar langzaam ga ik wel echt uitkijken naar mijn vertrek richting Australie!

Maarrrr ik heb me de afgelopen tijd zeker niet verveeld hoor, ben zelfs best druk geweest eigenlijk! Dat omdat het leuk is, en omdat goedkoper is om druk te zijn ;) Aangezien de meeste bezienswaardigheden hier gratis of bijna gratis zijn, en je anders toch maar zinloos geld uit gaat geven haha…Zo ben ik dus de afgelopen tijd veel in en rondom Seoul geweest, 2 dagen naar Suwon gegaan om daar het fort te bekijken, en om vanaf daar het Korea folk village te bekijken, dit is een soort grote versie van het archeon zeg maar! Best grappig om te zien, en je was weer van de straat! Ben samen met een Canadees hierheen gegaan, en heb me goed vermaakt! Verder ben ik bij verschillende paleizen wezen kijken in Seoul, met de meest bijzondere namen (Gyeonbokgung, Hwaseong Haenggung, Deoksugong, Changdeok met zijn mooie secret garden en Changgyeong) die je ook nooit uit elkaar kan houden! En het fijne is dat je het verschil in de foto’s ook niet kan zien zonder dat je ervoor gestudeerd hebt. Schijnbaar zitten er in de schilderingen, en verschillende decoraties grote verschillen, maar ik moet ze zelf nog ontdekken ;) Maar goed, al met al wel interessant allemaal hoor…maar gewoon veel van hetzelfde! Wat wel echt prachtig is zijn alle herfstkleuren hier…echt van geel, oranje tot donkerrood, echt mooi…

Het meest interessante qua tours wat ik eigenlijk gedaan heb is naar de DMZ gaan, dit is een gedemilitariseerde zone tussen Zuid- en Noord-Korea! Dit is wel zo’n bizar gebied dat hou je niet voor mogelijk, officieel zijn de twee korea’s namelijk nog steeds in oorlog, want er is nooit een vredesdeal getekend, alleen de verenigde naties hebben een ‘staakt-het-vuren’ soort van afgedwongen, maar er is nog steeds een grote spanning voelbaar tussen de twee landen, en dan zeker bij de DMZ. Dit is een zone bij de grens van de twee landen, en dan 2 km iedere kant op, dus in totaal dus een strook van 4 km, waar niemand in mag, en waar het helemaal stampvol ligt met mijnen. Ook zijn er in deze zone verschillende tunnels gevonden tussen de twee Korea’s. Beide landen beschuldigen elkaar van het graven ervan, zuid-korea zegt natuurlijk dat het door noord-korea is gegraven zodat ze dan ineens aan zouden kunnen vallen, en vice versa! Ik denk persoonlijk dat ze het gewoon samen hebben gedaan, en nu hebben ze beide een toeristenattractie haha ;) Nee maar het is wel een heel bijzondere excursie, overal is ook militaire bedrijvigheid met leger/tanks/straaljagers die patrouilleren enzovoorts! Heel apart!

Verder heb ik nog een aantal kleine bergjes beklommen in de omgeving van Seoul, verschillende hanok-dorpjes bekeken (traditionele koreaanse woningen), markten bezocht, en ben ik naar de TV-toren op een heuvel midden in Seoul gegaan om een fijn panorama-fotootje van Seoul te maken, maar het was vrij mistig dus dat was een beetje zonde van de moeite achteraf :D Maar goed het weer is in ieder geval lekker en het is dus best vol te houden hier, maar echt bijzonder is het ook niet, en tel daarbij nog op dat er nogal een flinke taalbarrière is dan kan ik eigenlijk niet wachten om door te gaan! Die taalbarrière zou nog wel overkomelijk zijn als er nog veel andere backpackers waren, want dan had je daar je sociale contacten aan, maar eigenlijk zijn die er bijna niet, iedere buitenlanders is zo’n beetje daar om engelse les te geven haha…dus alleen de weekenden kom je veel buitenlanders tegen, en dat is dan altijd wel weer gezellig! Ach, en verder leer je er alleen weer maar van haha…ik zit nu bijvoorbeeld in Jeonju, want ik had de bus naar Gyeong-Ju gemist, en deze bus stond er nog ;) En het was een gratis bus!!! Dat is vanwege het promoten van toerisme in andere steden dan Seoul, best lekker want scheelt toch weer aardig in de kosten! En zo heb ik ook al eens proberen een stuk vlees te bemachtigen bij de slager, onmogelijk om iets te krijgen wat je bedoeld…ze spreken geen woord engels dusja! Majaaaaa…vanavond ga ik terug naar Seoul, en dan morgen richting de kust voor een paar dagen waarna ik donderdag weer terug ben in Seoul om vrijdag richting China te vliegen! Dan heb ik daar 1 dag, don’t ask me why, en dan de volgende morgen vlieg ik door naar Sydney!

Ik ga even proberen om foto’s te uploaden trouwens, maar mijn waarbenjij.nu miste nog weer wat instellingen, dus ik moet even zorgen dat ik genoeg fotoruimte heb en dergelijke! Dus die foto’s komen waarschijnlijk later in een apart bericht!

Groetjessssssss Bart

  • 06 November 2011 - 13:06

    Tineke En Leen:

    Lieve Bart,
    Weer heel wat te lezen van wat je allemaal beleefd heb. Jammer van de taalbarrière.
    Maar goed Bartje kennende krijgt toch wel wat hij hebben wil. Dus daar geen zorgen over. Nog een fijne week in Z-Korea. Een goede vlucht naar Sydney en we horen weer wat van je.
    Lieve groetjes vanuit Oosterland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bartjan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 55176

Voorgaande reizen:

18 Juni 2010 - 13 April 2011

Werken en Reizen in Zuid- en Centraal-Amerika

28 April 2008 - 15 Augustus 2008

USA, Peru, Bolivia en Chili, 2008

27 Oktober 2011 - 30 November -0001

Richting Azie en Oceanie!! :)

Landen bezocht: