Eindelijk, NIEUWS!!! - Reisverslag uit Freshwater, Australië van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu Eindelijk, NIEUWS!!! - Reisverslag uit Freshwater, Australië van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu

Eindelijk, NIEUWS!!!

Door: Bartjan

Blijf op de hoogte en volg Bartjan

04 Januari 2012 | Australië, Freshwater

Beste vriendjes en vriendinnetjes!!

Als allereerste; ik hoop dat iedereen een geweldige kerst heeft gehad, en een nog beter nieuwjaar gaat krijgen!!! :D Sorry voor het lange wachten op een berichtje vanuit Australie! Maar! Ik leef nog :D En hoe haha…inmiddels ben ik volledig opgenomen in het leven van de gemiddelde australier op de northern beaches van sydney! Een paar belangrijke dingen die in de afgelopen twee maanden gebeurt zijn;

1: Ik ben officieel zigeuner nu; ik heb een camperbusje gekocht, en slaap steeds bij andere vrienden op het erf/in de straat!

2: Ik ben trots werknemer van het Collaroy Beach Hotel. Werk hier als bartender en keukenhulp af en toe. Verdien best flink goede centen moet ik eerlijk zeggen! En vanaf volgende week heb ik nog een tweede baantje in warenhuis, dus Januari wordt de grote spaarmaand. Ik wil een aantal maanden genoeg geld opsparen om in 1x een hele ruk van australie te kunnen zien! En het leven is hier flink duur, dus het is maar goed dat ik geen huur betaal en dat ik straks zoveel werk dat ik niet eens kan gaan stappen haha…

3: We zijn inmiddels met zijn 8en begonnen aan de training voor een Tough Mudder event in Melbourne. Ik had hier in Amerika van gehoord vorig jaar, en het leek me wel een gaaf iets! Het is in het kort uitgelegd een race van 20km lang, waarin je 25 militaire hindernissen moet overwinnen, en onder andere 2 km door een moeras met niks dan riet en modder moet rennen! Dit is natuurlijk bizar zwaar, dus we trainen zo’n 4-5 keer in de week…best pittig! Maar goed, het gaat het vast waard zijn! We gaan er ook een goed doel aan verbinden, dus proberen vanaf volgende maand zoveel mogelijk mensen te krijgen die willen sponsoren! Hier horen jullie nog meer over, want iedereen, dus ook Nederlanders mogen meesponsoren ;)

Deze drie dingen beheersen eigenlijk wel het grootste deel van mijn verblijf in Australie tot nu toe eigenlijk! Het begon allemaal met het feit dat ik opgepikt werd door Dane (Australier die ik in Peru heb ontmoet, en later ook weer in Mexico en Belize), en gelijk naar een feestje werd doorgeloodst van een vriend van hem, waar mijn 5 andere reisvrienden van diezelfde landen ook waren! Dus gelijk een heerlijk avondje gehad, en een hele hoop mensen ontmoet die ik ook nu nog steeds regelmatig zie! Toen heb ik de eerste week vooral doorgebracht met de juiste certificaten halen om in een bar te mogen werken, je hebt namelijk een certificaat voor alcohol nodig om bier te mogen schenken, en in de bar waar ik werk zijn er ook gokautomaten, dus moest ik daar ook een certificaat voor halen! Al met al dus een duur eerste weekje (ook al sliep ik op de bank bij Dane thuis haha)…maar goed, inmiddels verdien ik wel echt lekker geld, het is 21 dollar per uur doordeweeks, 25 op een zaterdag en 29 op een zondag! Dusja, lekker verdiend! Tel daarbij nog zo’n 30 dollar per dag aan fooi bij op, en ik kan het dure leven hier aan, en ik spaar ook nog wat! :D Een kratje bier kost hier al gauw 40 dollar als je een beetje redelijke pils wilt, dusja, je kan je indenken dat het een duur leven is ;) Maar vooral de eerste 3 weken, als je nog amper werkt, allerlei cursussen moet betalen, en een camperbusje koopt…dat verklaard waarom ik nu zo hard aan het werk ben/moet :D

Nee maar serieus, nederland is echt een goedkoop land vergeleken met hier hoor…zonder moeite ben je zo 100-150 dollar op een dag kwijt, en dan doe je nog vrij weinig geks…koop een buskaart, ontbijt, lunch, diner, en drink savonds 4 pilsjes in het zonnetje en je zit hier al aan! Maar aan de andere kant zijn er ook een hoop mogelijkheden om goedkoop te doen, zo zijn er bbq’s in de parken met het gas wat betaald wordt door council, dus hier maken we vaak genoeg gebruik van door lekker zelf te koken in het park, en de douche te gebruiken die bij ieder strand te vinden is! Het is dan wel een koude douche, maar het is hier toch zomer, dus dat maakt weinig uit! Het is hier echt heerlijk weer, en ik heb ook al een aardig kleurtje! Verder ga ik vaak na het rennen naar het zwembad en de sauna van een RSL, dit is een soort van half casino/club, waar ook altijd een fitnessgedeelte is e.d. en het is vrij goedkoop allemaal, zeker als je eenmaal lid bent! Dus na de sauna kan je altijd weer heerlijk een warme douche gebruiken, dus al met al is het leven in een campertje helemaal niet slecht hoor! En het rennen nemen we best serieus, 2 weken geleden hebben Dane en ik in ruim anderhalf uur, (1:45 ongeveer) 19 km gelopen, echt best pittig als je weet dat er ook nog een paar heuvels en een paar kilometer strand tussen zat haha…maar goed, het voelt heerlijk als je eenmaal klaar bent!

Verder ben ik komende maand echt volop druk met werken, en tussendoor nog zoveel mogelijk trainen, en nog proberen een soort van sociaal leven te hebben! Soms best lastig hoor! Er is gewoon zoveel te doen, en soms met al het werken is het moeilijk om het allemaal zo te managen dat het allemaal past! In het begin was het best moeilijk om een baantje voor langere tijd te krijgen, en heb ik ook nog een tijdje gewoon zwart gewerkt voor een verhuisbedrijf, flink pittig werk hoor pff…niet normaal! 12 uur lang trap op en trap af met van alles op je rug en in je nek, dan is het toch een stuk leuker om een biertje te tappen voor iemand en nog eens een praatje te maken haha…Kwam bijvoorbeeld in de bar een nederlander tegen die ook voor Rijkszwaan bleek te werken in Australie, en pa levert (of leverde, hier ben ik niet genoeg boer voor ;) ) zijn bloemkoolzaad altijd aan die firma…dus het is maar een klein wereldje! Sterkste verhaal als het daar om gaat, ik had mijn testdag bij mijn huidige werk, en ik werd ingewerkt door ‘Westy’ (wiens echte naam Adam West is) en na een paar uur zat mijn dienst erop en was ik aangenomen, hierna ging ik met Luke richting twee andere vrienden van ons, Rhys en Simon, en zij lieten me het huis zien en vertelden dat ze daar met zijn tweeen en nog een derde persoon woonden. En die derde persoon was een Engelsman, Adam. Je raadt het al, nog geen 2 uur later stapt westy binnen in het huis haha…echt prachtig! Is ook een supergezellig ventje ook nog, dus had ook gelijk een maatje op het werk!

Dan kerst en oud en nieuw! Ik heb kerst heerlijk in de familiesfeer gevierd! Ik werd door Luke’s familie opgenomen voor de kerst, en heb echt een heerlijke kerstdag gehad met spelletjes, biertjes in het zonnetje, lekker eten, nog meer bordspellen en de avond afgesloten met een film! En tweede kerstdag weer lekker gegeten, samen met luke wat schaak gespeeld en nog maar wat gegeten, daarna met zijn allen wat tv gekeken, en daarna moest ik savonds nog werken! Dus al met al een heerlijke kerst hoor! Ben luke en zijn familie ook erg dankbaar :) En oud en nieuw zijn we met zijn allen richting Barangaroo gegaan, met een uitstekend zicht op de Harbour Bridge! En het vuurwerk!!! Echt niet te doen, wij zijn echt amateurs als het om vuurwerk gaat. Wat een pracht en praal, ik zal zo snel mogelijk wat filmpjes uploaden, want het was echt bijzonder…heel lang geleden in canada heb ik eens de ‘celebration of light’ mogen aanschouwen in Vancouver, maar dat was nog niks vergeleken bij deze show! Verder was het een avond van teveel drankjes waarvan we kunnen zeggen; gelukkig hebben we de foto’s nog!!! :D (Anders was ik een hoop vergeten ;) )\

Nouja, dat was een klein overzicht van de laatste tijd, ik hoop snel eindelijk eens foto’s te kunnen uploaden, maar ik moest schijnbaar weer opnieuw betalen voor mijn VIP status van waarbenjij enzovoorts…dus dat duurt nog even! Houden jullie nog tegoed!!

Ik hoop dat jullie me vergeven dat het zolang geduurd heeft allemaal! En reageren op dit berichtje mag natuurlijk altijd heh ;)

Liefs Bart

• 04 Januari 2012 - 14:41

Aad En Matty:

Fijn weer iets van je te horen, we wensen je een goed en gezond 2012 waar je ook bent in dit jaar.

Groetjes

• 04 Januari 2012 - 15:18

Andrea Bolle:

Hey Bartje,

Weer met veel plezier je reisverhaal gelezen. Fantastisch! Vooral dat je in een camper slaapt/leeft. Wat een leven. Een gelukkig nieuwjaar nog, maar dat zal wel lukken.
    Liefs

• 04 Januari 2012 - 21:01

Tineke En Leen:

Lieve Bart,
    Allereerst een gezond 2012, wat een belevenissen heb je weer meegemaakt. We hebben er weer van genoten. Veel succes en werkplezier.
    Lieve groetjes van Leen en Tineke

• 05 Januari 2012 - 19:41

Greta Kloet:

Ha die Bart,

Nou, ik vergeef je absoluut want ik kan me voorstellen dat je het te druk hebt met al je werk en alle leutige dingen daarnaast. Destemeer waarderen we je supersappige en gedetaileerde verslagen!
    Ga zo door en geniet van alle mooie dingen van het leven want voor je het weet zIt je met je pantoffels naast moeder de vrouw aan de zuurkoolstamppot!!!!! (ook lekker hoor)
    Veel liefs van de Kloetjes van nr. 3

• 06 Januari 2012 - 10:31

Caroline:

Hi lieverd,

Jij ook nog een gelukkig nieuwjaar!
    Zo te lezen heb je het weer erg goed daar! Kan je niet een beetje van de zon hiernaar toe sturen ;)

Kusjes Caatje

• 06 Januari 2012 - 12:08

Tom Van Assouw:

Hey Bart,

Klinkt weer goed. Is weer andere koek dan in Peru met reisgroepen rondsjouwen :)

Ik ben benieuwd naar de foto's van je camperbusje. Mijn Fiat camper uit '77 is deze zomer klaar en dan ga ik hier in Europa 'down under' :)

Het ga je goed.

groeten, Tom