Weer eens een update!! - Reisverslag uit Lima, Peru van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu Weer eens een update!! - Reisverslag uit Lima, Peru van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu

Weer eens een update!!

Door: Bartjan

Blijf op de hoogte en volg Bartjan

16 Oktober 2010 | Peru, Lima

Halllloooo Vriendjes, Vriendinnetjes, Familie en belangstellenden!!

Eindelijk weer eens een berichtje van deze kant van het aardbolletje! Sinds het laatste bericht heb ik inmiddels de derde groep ook weer netjes afgeleverd op het vliegveld, en heb ik een heerlijk weekje vrij gehad in Mancora...en inmiddels zit ik alweer aan het eind van de eerste week met mijn (voorlopig) laatste groep. Voorlopig laatste omdat ik ook een aanbod kreeg om in Colombia nog een groep te doen in Januari...maar ik moet nog even kijken of dat een beetje strookt met mijn kerst- en oud-en-nieuw plannen, want er kwam ook een plan voorbij om met Amerikaanse en Australische vriendjes oud en nieuw in Las Vegas te vieren, en eerlijk kan ik me wel slechtere plekjes indenken om het te ‘moeten’ vieren dusja, voorlopig nog genoeg stof om over te schrijven in de toekomst lijkt me!! ;)

Maar goed, dan de afgelopen tijd! Mijn groep was echt een hoop werk hoor, pff...veel zieken, veel mensen die nogal veeleisend waren om het maar diplomatiek te zeggen, maar goed we zijn allemaal heel erdoorheen gekomen. Wat wel vervelend was is dat verschillende mensen soms een aantal dingen van het programma niet hebben kunnen doen doordat ze ziek waren, het leek wel te heersen ofzo, iedereen zonder uitzonder (dus ik ook) is wel ziek geweest in die reis. Dus heb aardig wat ritjes naar de dokter gemaakt, en mijn medisch spaans weer kunnen oefenen haha :P Maar goed, wel vervelend, ik heb zelf ook een hele nacht van mijn bed naar de toilet gerend en weer terug, dus een flink brakke nacht gehad waarna ik de groep maar mee heb gegeven aan Emanuel (mijn gids met wie ik altijd samenwerk in de Colca Canyon) en zelf ben thuisgebleven. Vanavond (Vrijdagavond) komen we aan in Areguipa, waar we dan een aantal vrije dagen zullen hebben, en zaterdag ben ik jarig dus dat komt mooi uit! Wel jammer dat ik niet vrij ben, of dat er weinig of geen bekenden in de buurt zijn, maar ik ga het in ieder geval zaterdagavond al met Emanuel vieren! Dus in ieder geval nog 1 bekende, best wel leuk trouwens hoor, ik heb nu 3 reizen steeds met hem gewerkt in de canyon, en inmiddels is het wel een soort van thuiskomen haha...ben ook bij hem thuis langs geweest, hij is in de afgelopen tijd een Cuy fokkerij begonnen (Cuy is een cavia, de lokale lekkernij in Peru), en hij woont samen met zijn vrouw en 2 kinderen! Dus wel gezellig om daar even te zijn, en het hotel waar we in slapen in Areguipa is van Gersto, een Nederlandse reisbegeleider die nu in Areguipa woont met zijn peruaanse vrouw en kids. En 1 van zijn kindjes, May, is echt mijn grote vriendin! Een enorm schatje, ik zou kinderen bijna leuk gaan vinden! Maar ja, 6 en 24 is wel een erg groot verschil ;)

Maar goed, de afgelopen week heb ik echt een heerlijke vakantieweek gehad, heb maandagmiddag mijn groep op het vliegveld gezet en ben bijna direct vertrokken richting Mancora, een klein surfstadje in het uiterste noorden van Peru. Een busreis van 19 uur, maar wel met zo’n ongelovelijk fijne en relaxte bus dat het eigenlijk voorbij vloog. Mijn (leren) stoel kon helemaal 180 graden plat, dus het werd gewoon een heerlijk bedje later op de avond. En ik was goed moe van de groep, dus heb nog aardig wat geslapen eigenlijk! En toen in Mancora mijn nederige hostal opgezocht, foto’s zal ik ervan ook toevoegen zodat jullie een beter beeld hebben van mijn verhaal, en niet denken dat ik overdrijf haha ;) Sjaak herinner je je dat resort in Egypte nog met onze vakantie? Dit was net zoiets alleen dan kleinschaliger! Echt geweldig! Alleen kost een nachtje inclusief ontbijt maar € 6,50 haha, dusja wat dat betreft weer niet echt te vergelijken! :P Maar verder ligt het dus recht aan het strand, is er een heerlijke bar, en serveren ze goed eten!

Ook waren er een aantal reisvrienden die ik in Cusco ontmoet aanwezig in het hostal, dus heb een gezellig weekje met een flink aantal feestjes gehad. In dit hostal (Loki Mancora, google maar eens!) zijn er altijd een heleboel verschillende themafeesten (Jungle, Ladies night en Dutch day in dit geval :D), en de dag na aankomst hebben Lian, Joyce en Ik (2 Nederlandse meiden die daar ook zaten) verzonnen dat 7 oktober altijd Dutch Day is!!! Dus wij het hele schema aangepast, en de dresscode oranje gemaakt, geregeld dat de Heineken blikjes in de aanbieding waren, een Dutch Karaoke night opgezet (Dus buitenlanders moesten in het Nederlands Karaoke zingen, onder de deskundige begeleiding van ons drieen natuurlijk), achter oranje versieringen en shirts aangegaan en gezorgd voor oranje body paint!! Prachtig feestje gehad!

En na de feestjes was de perfecte manier om de kater weg te werken altijd (om eerlijk te zijn heb ik het maar 2 dagen en 3x in totaal gedaan) om te proberen te surfen! Ben nog verre van goed dus, was op den duur al blij als ik even op het bord stond haha, maar de volgende keer zal ik wat serieuzer het proberen te leren. Misschien neem ik zelfs wel een les, want eigenwijze nederlanders leren natuurlijk altijd alles zelf en gaan geen les nemen :P Echt onwijs zwaar trouwens joh, als je een paar uur in het water zit dan heb je daarna het gevoel dat je in je eentje een complete koe op kan! Echt vermoeiend, maar ook erg leuk! Maar goed, het was dus altijd wel een leuk programma, en je moest bijna moeite doen om tussendoor ook nog tijd vrij te maken om bij het zwembad een coronaatje te drinken! Verder hebben we nog een dag als koningen gegeten; we zagen een enorme bbq staan en hebben geregeld dat we die mochten gebruiken. Daarna zijn we naar de haven gegaan, en hebben we 4 kilo Kreeft besteld, en 1 van onze groep (8 man) was chefkok, dus die is aan de gang gegaan om een lekker sausje erbij te maken...en wij hebben de kreeftjes lekker op de barbeque gegooid, en samen met een thaise rijsttafel (afhaal natuurlijk ;) ) opgeknabbeld! Iedereen had een hoop jaloerse blikken haha...was erg lekker! Verder moest ik dus zondagmiddag weer terug in de bus voor 19 uur om op tijd terug te zijn om de groep op te pikken, dus daar wilde ik erg moe voor zijn omdat ik anders niet zou kunnen slapen. Dus in de morgen zijn we om 8 uur (erg vroeg hoor na een avondje op stap!) al op een vistrip gegaan!

Het was al een belevenis op zich om 5 man op tijd uit bed en naar de haven te krijgen (ik werd zelf ook uit bed gesleept door Chen, want die mocht niet drinken vanwege medicatie haha) en daarna zijn we aan het vissen geslagen! Nou ik heb echt 2,5 uur zitten vissen en niks gevangen dus ik werd langzaamaan echt chagrijnig, ving ik ineens in de laatste 5 minuten nog een mini-visje (zie de foto met Dane), en dat was op zich nog niet zo grappig! Maar toen had ik (zachtaardig als ik ben) besloten dat ik hem maar weer vrij zou laten omdat we dit kleintje toch niet op konden eten (de rest zou weer op de barbeque gaan), dus zo gezegd zo gedaan. Ik pak hem bij zijn staartje, en doe hem weer in het water en zei voor de gein ‘Not yet!’ en trok hem weer uit het water, en daarna vond er een soort Free Willy scene plaats, waarbij ik mijn vriend weer het ruime sop instuurde! Maar omdat hij dus een tijdje buiten het water had gelegen, was hij nog wat langzaam, dus hij ligt echt 3 seconden een beetje te duffen en bij te komen, en gaat net weer bewegen...is het ineens HAP!!! Kwam er dus ineens een pelikaan langs die alleen maar dacht MIJ MIJ MIJ haha...briljant! Vond je dit niet grappig; dan had je erbij moeten zijn ;)

Nou verder heb ik mezelf maar gekieteld en een playstation portable gekocht voor mijn verjaardag, zodat ik de komende tijd in lange busritten een beetje kan gamen haha...ik weet het, ik ben nog een kindje ;) Nou tot de volgende update maar weer, en sterkte met de herfst in Nederland! Hier wordt het steeds warmer :D En inmiddels ben ik jariggggg!!!! :)

Liefs Bart

  • 16 Oktober 2010 - 08:05

    Jackelien:

    Lieve Bart!

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Gek hé, om zelf tegen iedereen te moeten zeggen dat je jarig bent, omdat niemand 't weet... Nou ja, wie weet wordt 't alsnog een onverwacht leuke dag! 't Is sowieso al 'n bijzondere verjaardag, in Peru zonder je familie en Nederlandse vrienden...

    Geniet ervan!

    Liefs, Jack

  • 16 Oktober 2010 - 09:05

    Paps En Mams:

    Lieve Bart,

    Namens tante Marry en ome Jan moest ik je nog van harte feliciteren, dus bij deze. Post kunnen we niet sturen dus het moet maar op deze manier maar niet minder gemeend. Geniet van deze dag en laat alles over je heenkomen.

    Veel liefs paps en mams

  • 16 Oktober 2010 - 09:44

    Tineke En Leen:

    Lieve Bart-Jan
    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag. Vreemd hoor dat we je feliciteren via de mail. Maar misschien kan je toch nog een beetje genieten van je verjaardag met felicitatie vanuit Nederland. Wie weet......
    Lieve groetjes van Leen, Tineke, Jolanda, Sjaak en Djulita en Marco

  • 16 Oktober 2010 - 12:52

    Anton En Ina:

    Hallo Bart,

    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag.
    We hopen dat je daar alsnog een leuke verjaardag hebt.
    Verder genieten we erg van je verhalen. Zo te lezen verveel je je in ieder geval niet en heb je afwisseling genoeg.

  • 17 Oktober 2010 - 07:26

    Wilmar:

    Hey crepe.

    'Then i found 10 dollars......'
    Vraagje: Als jij ooit terugkeert naar Nederland, kan jij dan een flesje inca kola meenemen :)

    Luegozzzzzzzzzz!

  • 17 Oktober 2010 - 10:48

    Rien En Renée:

    Hi Bart,

    Wat een leuk verhaal om te lezen. Je schrijft zo lekker à la Bart, maar je bent natuurlijk gewoon Bart... Zo te lezen vermaak je je eigen prima. Je boft maar dat je dit allemaal mee mag maken. Veel plezier nog verder en nog van harte, jongen!

    Groetjes van R. en R.

  • 18 Oktober 2010 - 16:56

    Andrea:

    Hey Bart!

    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Hoop dat je een leuke dag hebt gehad. Je hebt weer een leuke tijd gehad, als ik het zo lees. Keep up the good work!

    Liefs,

    Andrea

  • 18 Oktober 2010 - 19:38

    Tom V A:

    Ja altijd attent die kerels... bij deze nog van harte gefeliciteerd!!

    Weer een mooi verhaal.

    gr tom

  • 18 Oktober 2010 - 19:41

    Leo En Marja:

    hoi Bart nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag, we nemen er hier in Nieuwerkerk wel een wijntje op, en een colaatje natuurlijk voor Leo.
    Blijf vooral schrijven, want we genieten vollop van je avonturen

  • 31 Oktober 2010 - 12:08

    Irma:

    Yoooo Bartje!

    Ik heb echt hard gelachen om je verhalen, free willy en de pelikaan (als in Finding Nemo als ik mij niet vergis) haha prachtig! Ik heb je trouwens ook nog helemaal niet gefeliciteerd (shame on me :s) en dat mag vast niet meer na meer dan 2 weken maar ik doe het lekker toch: congrats meneertje koekepeertje!! (h)
    Nou we mailen elkaar snel weer en genietze maar weer he!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bartjan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 55164

Voorgaande reizen:

18 Juni 2010 - 13 April 2011

Werken en Reizen in Zuid- en Centraal-Amerika

28 April 2008 - 15 Augustus 2008

USA, Peru, Bolivia en Chili, 2008

27 Oktober 2011 - 30 November -0001

Richting Azie en Oceanie!! :)

Landen bezocht: