Pampastour en de ´gevangenis´ - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu Pampastour en de ´gevangenis´ - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu

Pampastour en de ´gevangenis´

Door: Bartjan

Blijf op de hoogte en volg Bartjan

16 Juli 2008 | Bolivia, Cochabamba

Hallo iedereen!

Werd weer eens tijd voor een nieuw berichtje!! Het is alweer een tijdje geleden sinds we vertrokken zijn uit Cuzco. We zijn op woensdag teruggekomen van de tour naar machu picchu en zijn gelijk de donderdag vertrokken richting Bolivia. Met de nachtbus van donderdag zijn we naar Puno vertrokken, en hier kwamen we om 5 uur ´s ochtends aan, het was ijskoud en we zijn dan ook maar snel een hostel gaan zoeken, en nog maar snel in bed gedoken, want in een nachtbus slapen is ook niet alles! Daarna hebben we de rieteilanden bezocht in Puno, hier heb ik (Bart) al eerder wat over verteld omdat ik ze al eens in een weekendtrip had bezocht. Ze waren ook nog niet veel veranderd, nog steeds erg commercieel en het enige wat bijzonder is dat ze dus drijven! Maar op zich wel een leuke dagvulling, erg grappig was ook dat we in Puno weer verenigd werden met Dani (de Zwitser van de Machu Picchu tour) want we zaten heel toevallig in dezelfde bus. De zaterdagochtend zijn we vroeg vertrokken richting Bolivia, naar Copacobana. En wie kwamen we daar weer tegen, bijna de complete groep van de tour naar Machu Picchu, op 2 na! Erg grappig dus, en ook erg gezellig. In Copacobana hebben we niet zo erg veel gedaan, beetje toerist gespeeld, wat terrasjes gepakt en lekker gegeten. De dag erna zijn we doorgegaan naar La Paz, omdat we vanuit daar een aantal uitstapjes wilden maken, o.a. naar de Jungle van Bolivia toe.

In La Paz zijn we ook naar de San Pedro gevangenis geweest!! (Voor degenen die het niks zegt, google het maar eens ;) ) Echt heel apart, we zijn in de sectie Posta geweest, deze sectie is 22 jaar geleden opgezet door een groep rechters en drugsdealers die de gevangenis in moesten. Daar hebben ze een gedeelte van de gevangenis opgezet voor mensen met veel geld, en het lijkt ook echt absoluut niet op een gevangenis. De enige overeenkomst is dat de mensen die er wonen, niet naar buiten kunnen, maar daar houdt het verschil ook wel mee op. Het is gewoon bijna een samenleving op zich, er wonen ongeveer 90 gevangenen (Waaronder 27 gringos/buitenlanders, en de rest zijn onder andere politieagenten, rechters enz) in deze sectie, maar daarnaast ook vrouwen en kinderen van de gevangenen. Zo woont er bijvoorbeeld 1 gevangene met zijn 6 kinderen in het gedeelte. Omdat zijn vrouw er vandoor is gegaan en je kinderen moeilijk op straat kan zetten.

Even om een beeld te schetsen van de gevangenis. Je komt door de poort binnen, dan zie je een soort binnenplaatsje van ongeveer 15 a 20 meter lang, en 10 a 15 meter breed. In de hoeken zitten twee winkeltjes, waar de gevangenen eten en drinken kunnen halen. Ook gewoon hamburgers, pizza's, en ander voedsel zoals een bord rijst, vlees en groente. Op het binnenplaatsje wordt er onder andere gevoetbald, gevolleyballed, en gebasketbald. Hier gaat ook flink wat geld in om schijnbaar, in de sectie Posta zijn er 3 voetbalteams, en dan zijn er in de rest van de gevangenis schijnbaar nog 15 andere teams. De gevangenis bestaat uit 2 gedeelten, sectie 'Posta' (Naam die deze sectie bij oprichting is gegeven) en de sectie 'Populacion' (Letterlijk vertaald 'Populatie' wat niet zo gek is, want in dit gedeelte wat opgedeeld is 8 verschillende afdelingen, wonen 1800 mensen. Waaronder/of extra (dat was niet duidelijk 200 kinderen van de gevangenen etc. Zo worden er dus nog flinke toernooien gespeeld schijnbaar, en er gaat ook flink geld in om. Dan kan je in de hoek een trap omhoog nemen naar alle cellen/kamers, als eerste kom je langs de recreatieruimte. Hier staat een biljardtafel, waar ook elke 3 maanden kampioenschappen worden gehouden, een tafel om te dobbelen, en een tafel om te pokeren. Verder is er een televisie, en in de avond de mogelijkheid om hamburgers en hotdogs te eten, en om drankjes te bestellen. Daarna kom je langs de 'gym' waar iedereen zijn fysieke conditie een beetje op pijl kan houden. En dan komen de verschillende kamers. Wij hebben slechts een aantal kamers gezien, maar het is niet echt een stereotype cel zeg maar. De meesten hebben een prive badkamer, tv (Met 120 kanalen) en een klein kooktoestel op de kamer.

Dan de gevangenen van sectie Posta; 80% zit voor drugsgerelateerde zaken (oa Donkeys; dit ben je als je gebruikt wordt als lokaas bent zonder dat je weet, de politie pakt jou op met je slechts 1 kilo drugs, en dan komen de andere 4 a 5 koeriers met allemaal 10 kilo zonder problemen door de controles omdat alle aandacht op de donkey gevestigd is. Ook dealers, gebruikers, transporteurs of zelfs drugsbaronnen zijn in de gevangenis te vinden.) De beroemdste was gepakt met het smokkelen 4,2 ton Cocaine, hij moest zo lang zitten dat hij in de tussentijd Rechten heeft gestudeerd, en nu hulp biedt aan alle medegevangen is juridische kwesties. Maar van de andere 20% is het 'schorriemorrie', bijvoorbeeld; een persoon die zijn zus in 8 stukken heeft gesneden, een man die zijn vrouw met 52 messteken om leven heeft gebracht, pedofielen, etc etc. En een groot gedeelte van de gevangenen wacht nog steeds op zijn berechting!! Erg vreemd, maar hier is het schijnbaar normaal. Dusja wel een aparte ervaring om er tussen rond te lopen kan je wel zeggen. Het is ook pas sinds 13 weken weer legaal om er te komen als toeristen, omdat het jaren geleden verboden werd omdat veel toeristen er heen gingen om Cocaine te kopen. Saillant detail: In de sectie 'Populacion' zit een cocainelaboratorium, en er wordt heel veel vanuit de gevangenis gehandeld omdat het schijnbaar de beste cocaine is, die in La Paz te verkrijgen is. Hieruit volgt ook automatisch dat iedereen (lees als: politieagenten/bewakers/directeur etc) ontzettend corrupt is!! Wij moesten ook 250 bolivianos per persoon betalen zodat de gevangen alle personen af kunnen kopen zodat we zonder problemen naar binnen mochten.

Wij hebben in de gevangenis contact gehad met verschillende personen, allemaal verschillende mensen en nationaliteiten, zo zaten er 2 nederlanders in deze gevangenis, Sebastiaan (Kaaskop) en Angulo (Puertoricaan), maar we hebben van de nederlanders alleen met sebastiaan gesproken. Totaal was het een groep van (nog) 5 personen, Stuart (Zuid-Afrikaan), Daniel (Ook Zuid-Afrikaan), Sebastiaan (Nederlander), Angulo en Jacques (geen idee waar vandaan). Zij waren zo slim geweest om de wetboeken van bolivia er eens op na te slaan, en schijnbaar staat daarin dat iedere Inmate (gevangene) 3 tot 4 bezoekers per dag mag ontvangen. Hier staat niets over afkomst en nationaliteiten etc, dus zijn ze aan het onderhandelen gegaan met de directeur, en na overeenkomst van de juiste prijzen werd het toegestaan. Vandaar dat het ook nog maar 13 weken toegestaan is op dit moment. Normaal hebben gringos namelijk altijd veel minder rechten dan de bolivianen, zo mogen de gringos geen vrouwen/kinderen bij zich hebben wonen en de bolivianen wel. Echter is het voor gringos wel toegestaan om de escortservice te bellen, dus een beetje apart wel, denk dat iedere gevangene in nederland nu jaloers is. Maar nu was het leven voor hun ook wat beter geworden, omdat de gringos de bewakers en de directeur veel geld opleveren met hun 'toeristenhandel'. Alhoewel het leven al niet slecht was getuige de vorige beschrijvingen, en de quote van Stuart "This ain't a prison, it's a holidaypark". Maar goed, deze groep, die zichzelf de '7 sins' (trots, lust, woede etc) noemen, of de '7 oceans' (Omdat niets ter wereld sterker is dan de Oceanen aldus Jacques). En zij waren eerst met 7 personen, maar er zijn er 3 vertrokken inmiddels (2 vrij, 1 naar een andere gevangenis) en dan is Sebastiaan (31 Jaar, vanaf zijn 15de in de drugsbusiness) erbij gekomen alszijnde de nieuwe 5de persoon. Sebastiaan heeft trouwens ook een jaar in het gedeelte 'Populacion' gezeten, en heeft daar nogal wat schokkende dingen gezien en meegemaakt schijnbaar. Zijn ergste ervaring was, dat hij iemand hechtingen over zijn hele schedel zo'n beetje moest zetten zonder dat hij dat ooit gedaan had of wist hoe dat moest.

Maar goed, erg vreemd, en erg raar was het wel om naar de verhalen van de gevangen afzonderlijk te luisteren, en nog vreemder was het dat ze geen van allen het plan hadden om hun leven te beteren zodra ze vrij waren. Want ja (quote) 'Waarom zou je voor 3000 euro per maand gaan werken, als ik er 50000 kan verdienen met 1 vlucht of deal'. Ook heeft Stuart (57 jaar, waarvan 20 jaar drugsbusiness) bijvoorbeeld al in meerdere gevangenissen gezeten, eerst in Zuid-Afrika (voor moord), daarna heeft hij in Pakistan in de gevangenis gezeten (voor drugs) en ik ben nog wat andere landen vergeten geloof ik. Trouwens de kinderen en kleinkinderen van Stuart (Drugsdealer) weten schijnbaar niet dat hij in de gevangenis, hij is 'Mechanical Engineer' en hij verteld zijn familie gewoon dat het contract verlengd is met een aantal jaar. Hij komt nu als het goed is binnen een week vrij, en daarna hebben we besloten om samen te reizen. Haha nee hoor, geintje!! Maar goed! Erg vreemd dus, veel verhalen gehoord, en het is echt allemaal teveel om op te schrijven, dus vraag ons er maar eens naar als we terug zijn. Maar goed, het was verboden om foto's te maken, omdat ze niet willen dat het wereldwijd wordt wat er allemaal gebeurd in de gevangenis (omdat het natuurlijk niet echt een prototype-gevangenis is + corruptie enz). Dus het zijn alleen verhalen die overblijven, en wat foto's van de buitenkant. Maar het is in ieder geval iets wat we niet snel gaan vergeten!!

Verder zijn we nog wat avondjes de stad in gegaan, zijn 20 jaar terug in de tijd gegaan door naar de bioscoop te gaan hier! Echt hilarisch haha! En daarna begon het volgende verhaal, de wens om naar de jungle/pampas van Rurrenabaque te gaan. Dit had nogal wat voeten in de aarde, om verschillende redenen. We hadden van andere gasten in ons hostel gehoord over een bedrijf wat wel erg goed was in het regelen van de pampastour, dus alle vertrouwen daarin gehad natuurlijk, maar misschien was het achteraf toch niet de beste! De eerste kennismaking en uitleg was allemaal perfect, geen problemen, prijzen gevraagd, uitleg gekregen enzovoorts. Daarna zijn we nog bij een aantal andere bureaus gaan vragen om eventuele prijs- en/of tourverschillen te zoeken. Het was echter allemaal een beetje hetzelfde, dus leek ons reisbureau (Indigena Tours – NOOIT doen) nog de beste. Wij terug gegaan naar het bureau, om de boeking definitief te maken. Toen waren er echter problemen met keuzes maken wat betreft de vlucht. De eerste vlucht gaat om 6:15, en dan ben je ruim op tijd om je tour te beginnen want die beginnen normaliter om 9:00 uur. En het is een vlucht van maar 45 minuten. Dus dat had natuurlijk de eerste voorkeur, nou na lang bellen en zoeken uiteindelijk toch 2 plaatsen op de eerste vlucht gekregen. Deze moesten alleen nog even in het systeem gezet worden, en eigenlijk was alles al geregeld. Dus dat was wel mooi! Wij gewoon verder de stad in gegaan, beetje gewinkeld enz. En ´s avonds hadden we nog 2 vraagjes dus gingen we nog even terug naar het reisbureau, vragen gesteld, verteld mevrouw ons en passant dat we verzet naar de 2de vlucht van 8:40!! (We hadden dit dus nooit kunnen weten, als we niet langs waren geweest. Dus hadden we voor niks op het vliegveld gestaan). Maar ze verzekerde ons wel, dat het geen probleem om de tour gewoon dezelfde dag te beginnen. (Trouwens, dit was allemaal op dinsdag!) Nou wij toch maar toegestemd, en we zouden dus Woensdagochtend vertrekken om 8;40. Zijn we netjes op tijd op het vliegveld, tassen helemaal klaar en ingepakt, veel te koud gekleed voor La Paz (Want Rurrenabaque is 30-35 graden). Hebben we eerst 3x vertragingen van onze vlucht afgewacht, want het regende in Rurrenabaque, en ze hebben een vliegveld met een grasbaan. Maar nadat we tot 11 uur gewacht hadden, toch maar weggegaan van het vliegveld en weer terug naar het hostel en het reisbureau. Wat trouwens ons nog bozer maakte, was dat de eerste vlucht (DIE WIJ EERST HADDEN GEBOEKT) wel nog gegaan was. Na een verontschuldiging voor het verzetten van de vlucht enz is ze gaan zoeken naar nieuwe mogelijkheden, eerst weer niets mogelijk voor de donderdag, na weer wat praten en haar laten bellen, konden we toch weer wel de eerste vlucht van Donderdagochtend mee, zodat we donderdag de tour zouden kunnen beginnen. Dit was dus bevestigd, en we moesten alleen later op de middag nog even onze nieuwe tickets op komen halen, maar dat was alles. (onze planning werd nog wat bemoeilijkt doordat we thessa haar camera weg hadden gebracht voor reparatie, en deze zou pas Donderdagmiddag klaar zijn) Maar goed, reparateur gebeld, en deze kon het wel wat bespoedigen dus het zou geen probleem zijn. Wij dezelfde middag terug naar het reisbureau, verteld mevrouw ons doodleuk, dat we verzet zijn naar de middagvlucht. Wat dus gewoon kwam, omdat zij het niet bevestigd had etc. Thessa en mij stond het huilen inmiddels nader dan het lachen. Dus na een kort overleg er toch maar voor gekozen om ze nog een laatste kans te geven, en anders de droom maar te laten varen. Het betekende dan echter wel ook gelijk dat we pas vrijdag de tour konden doen, en we ook niet eerder dan maandagochtend konden vertrekken vanuit Rurrenabaque. Toch maar geboekt, en achteraf zijn we er blij mee, want het was de drie dagen van regelen meer dan waard!!!

De tour begon dus op vrijdagochtend rond 9 uur, eerst moesten we 3 uur lang in een 4x4 over onverharde weg rijden, voordat we bij het Park aankwamen. Hier werden wij en onze tassen getranferd naar een boot, een 9 meter lange kano met 2 stoeltjes naast elkaar, en daar begon de ´wildlife-spotting-tour´! Erg gaaf, dat gaan jullie als het goed is zien op de foto´s die ik nastuur in een gewone email. We hebben ontzettend veel beesten gezien, en ook allemaal echt van heel dichtbij!! Echt heel gaaf. Onder andere Kaaimannen, Alligators, Schildpadden, Apen, Anaconda´s, Cobra, een hele hoop vreemde vogels, Luiaard, de grootste rattensoort ter wereld, Piranha´s (Zelf gevangen en daarna laten bakken en opgegeten!!) etc. We hebben trouwens ook gezwommen met roze dolfijnen en hebben een alligator gevangen! Heeft prachtige plaatjes opgeleverd, Bart heeft trouwens een baby-alligator gevangen. We sliepen in een Eco-lodge, midden in de natuur, met af en toe elektriciteit en alleen een koude rivierwater-douche! Was een erg gave tour dus!!

Nadat we teruggekomen zijn in La Paz op de maandag, hebben we gelijk dezelfde dag de bus gepakt richting Cochabamba, en daar zitten we nu. Waarschijnlijk nog een dag, en daarna gaat de reis richting Sucre of Potosi, in ieder geval zuidelijker bolivia in. Zoals ik al zei ga ik proberen foto´s door te sturen van het geheel! Dan zien jullie ook weer eens iets meer dan alleen maar tekst!

Nou respect als jullie het allemaal uitgelezen hebben, want het is een flink verhaal geworden! Dit is onder andere doordat ik (bart) gisteren flink ziek was, en pas vandaag weer wat heb gegeten en we nog wat rustig aan doen, dus ik had tijd genoeg! Had waarschijnlijk iets verkeerds gegeten ofzo, want had flink de rillingen steeds en nogal buikpijn! Maar dat gaat alweer een stuk beter! Tot de volgende update maar!

Groetjes Bart en Thessa

• 16 Juli 2008 - 19:43

De Colijntjes:

Volgens mij zijn wij nu eens een keer de eerste...
    Spannende verhalen zeg, we hebben wel even wat gezweet na het lezen van jullie verhalen.
    En dan die Thessa, die vroeger de boel bij elkaar gilde voor een klein spinnetje...Da's nu toch over zeker na die krokodillen om je nek?
    Gelukkig Bart dat je weer wat bent opgeknapt, blijf voorzichtig en je weet: veel vers fruit en GROENTEN!!
    Kussen en groetjes van alle achtergebleven Colijntjes, de rest volgt via de andere mail.

• 16 Juli 2008 - 19:54

Sjak!:

Bart!

Je hebt die alligator toch wel weer losgelaten?? Arm beestje... Die snapt niks meer van z'n leven, met al die toeristen.

Ben je echt weer iets beter of zeg je dat alleen om ons niet ongerust te maken? Ja, ja... ik lijk mama wel... ;) Had je ook spugen en diarree?

Hier alles oké! Scriptie nog steeds niet klaar... :D

Groetjes aan Thes!

Kus Jack

• 16 Juli 2008 - 19:55

Sjak:

Shit, toch niet de eerste... :(

Gefeliciteerd Colijntjes! :)

• 16 Juli 2008 - 21:40

De Van Dammetjes:

De avond is gelijk om als we jullie verhalen hebben gelezen.Zat de piranha dwars Bart? Heeft Thes dat ook gegeten? Dat komt goed als jullie weer veilig thuis mogen komen. Niet meer bang voor spinnen en voortaan kunnen we alles eten ha,ha. We hopen echt dat het weer beter met je gaat Bart, anders op tijd naar de dokter gaan.

Veel liefs en een dikke knuf van ons allemaal.

• 18 Juli 2008 - 19:45

Johan En Coby.:

nog steeds leuk om jullie verhalen te lezen.ben je al beter bart?

• 20 Juli 2008 - 15:39

Matty En Aad:

Fantasties om te volgen, zijn jullie wel voorzichtig met al die wilde beesten?
    groetjes