Colca cañon en Nazca lijnen! - Reisverslag uit Huacachina, Peru van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu Colca cañon en Nazca lijnen! - Reisverslag uit Huacachina, Peru van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu

Colca cañon en Nazca lijnen!

Door: Bartjan

Blijf op de hoogte en volg Bartjan

03 Augustus 2008 | Peru, Huacachina

Halloooo!!

Wij zitten in een rustige oase in de woestijn in Peru. Het heet hier Huacachina, zit vlakbij Ica en het is hier schijnbaar het paradijs voor de Sandboarders! Wat we dus alvast maar geboekt hebben, en waar we dus snel meer over kunnen vertellen! Het is hier ook echt een woestijnklimaat, dus dat betekend met de billen in de zon overdag, en redelijk koele nachten! Heerlijk dus! Het plan is om nog een aantal dagen zo in deze buurt te blijven.

Na het laatste bericht vanuit Tacna, zijn we naar Arequipa gegaan om daar de Colca Cañon te gaan bezoeken. Dit is de diepste Cañon ter wereld, zelfs 3x dieper dan de Grand Cañon in de USA. Maarja, het landschap daar schijnt weer wel veel spectaculairder te zijn, maar dat is wat voor een volgende trip ;) We hebben eerst een dag gewoon rondgekeken om de stad wat te verkennen, de dag erna zijn we op zoek gegaan naar een goed reisbureau en hebben we gelijk te tour geboekt. De tour was 2 dagen, eerst ga je langs allerlei verschillende dorpjes en plaatsen waar niet zoveel bijzonders te zien was (Voor ons tenminste). Want na een lange tijd hier heb je wel genoeg foto`s van llama`s/alpaca`s/Vicaña`s (wat allemaal woorden voor `soort lama` zijn) dus zijn we niet meer elke keer uitgestapt om foto`s te nemen! Maarja! Toen in de avond was er tijd voor een bezoek aan een hot spring. En bij gebrek aan warm water in onze douche hebben we hier maar dankbaar gebruik van gemaakt! Daar wordt je trouwens echt helemaal gestoord van hier, niemand hier is te vertrouwen;

Je boekt een kamer met zeezicht bij wijze van, en je krijgt een uitzicht op een dode muur! En hier heeft iedere kamer warm water (Por supuesto señor!!) maar slechts in 25% van de kamers die je met tours krijgt is dat ook echt waar! Maar goed, inmiddels zijn we er aan gewend en dan valt het wel mee haha! :) Daarnaast zijn er nog 100 voorbeelden te noemen, een afgesproken prijs voor een taxi wil halverwege weleens veranderen, op zulke momenten ben ik altijd blij dat ik ook een dag les heb genomen in klagen/schelden/iemand op zijn nummer zetten ;) Maar goed, het loopt dan toch altijd weer goed af hoor, dus ja zo erg is het allemaal niet!

De 2de dag van de tour moisten we al om half 6 paraat staan, omdat we eerst een lange tijd moesten rijden naar Cruz del Condor. Het beroemde uitkijkpunt om de vlucht van de Condor te zien. De plek had volgens de Inca`s (die de condor ook als heilig dier zagen) een heilige betekenis, omdat er zoveel Condors waren. Maar dit kan ook verklaard worden doordat in de klif onder het uitkijkpunt veel Condornesten zitten, maarja Inca`s hadden geen helicopters ;) Maar hier hebben we echt veel condors gezien, en ook best wel wat mooie foto`s van deze enorme dieren kunnen schieten. De grootste hebben een spanwijdte van wel 3 meter, echt enorm! En we hadden ook best geluk, want er waren er af en toe echt heel veel te zien! Dusja! Erg leuk, verder zijn we in Arequipa nog naar de bioscoop geweest, en moesten we na terugkomst van de tour nog wachten tot de volgende dag `s avonds voordat we de bus naar Nazca konden nemen. Ook een mooi verhaal voor in de top 5 rip-off trouwens!! :)

Thessa en ik hadden een nachtbusrit geboekt naar Nazca, omdat dit een rit is van 10-12 uur. En tussenin zit er weinig interessants dus wilden we het toch zo snel mogelijk overbruggen, daarom maandag al een rit geboekt voor de woensdagavond op donderdag. Normaal boeken we óf dezelfde dag, óf hoogstens de dag ervoor! Maar goed, we wilden zeker zijn dat we een goede maatschappij hadden, dus hebben we goed geinformeerd/gekeken/rondgevraagd etc. Nu is Cruz del Sur peru`s nieuwste/beste/meest luxe/en dus ook duurste busmaatschappij. Met de beste bussen, bediening aan boord, internet via sateliet (voor de mensen met laptop), maaltijd aan boord etc. Dus wij prijzen nagevraagd, wat folders bekeken, en daarna waren we snel overstag! Deze prachtige en dure topclass-maatschappij mocht onze heilige billetjes naar Nazca vervoeren! Want dat zou natuurlijk betekenen dat we gewoon heerlijk konden slapen, in de ruime stoelen, konden genieten van een prachtige film, en lekker konden eten, en dààrbij ook nog eens aankomen op de plaats van bestemming! Uiteindelijk is hiervan alleen de prachtige film en de plaats van bestemming gelukt!! OwOw! Op het moment dat we gingen zitten wisten we genoeg, de stoelen waren aan de krappe kant, en het waren ook geen Cama- (=spaans voor bed) stoelen, en de maaltijd bleek een veredelde (lees als: slechtere) vliegtuigmaaltijd, maar goed dat had je natuurlijk kunnen verwachten! Maar de rest viel wel tegen! Dus na een flink gebroken nacht kwamen we uiteindelijk kwart voor 6 `s Ç(Uur eerder dan geplanned, dus toch een pluspunt!!) ochtends aan in Nazca.

Hier moesten we gelijk op zoek naar een vlucht over de nazcalijnen, want die was niet meer vanuit andere plaatsen te boeken ivm het hoogseizoen en de grote vraag naar vluchten. Dus zo kon het gebeuren dat wij om kwart voor 7 onze spullen in een Hostal gedropped hadden, en richting het vliegveld gingen om van alles uit te zoeken om toch de vlucht te kunnen maken. Na een aantal verschillende bureaus af te zijn gelopen, en veel te hebben gevraagd, en veel ´Nee, geen plaats` gehoord te hebben. Hadden we uiteindelijk toch een bedrijf gevonden waarbij er nog wel plaats was! Dus zo rond half 8 waren we van veronderstelling dat het nog slechts een kwestie van tijd was voordat we in een vliegtuig zaten! Een kwestie van tijd was het zeker!! Geloof het of niet, uiteindelijk zaten we rond half 2 in de lucht!!! En dat is een hele lange tijd wachten als je al weinig hebt geslapen! Eerst zat het niet mee met het weer, omdat het erg mistig was, en je hebt echt helder weer nodig om de nazca lijnen te zien! (Google maar eens, echt heel grappig en apart/vreemd!!) Maar goed, we werden ook steeds van het kastje naar de muur gestuurd met vragen e.d. dusja, er zat weinig anders op dan wachten. En het was het waard hoor! In een vlucht van een 35 helse minuten (voor de maag) hebben we allerlei verschillende vormen gezien; een kolibrie, een condor, een aap, een hond, een ´astronaut´ (tis in ieder geval een mens, hier noemen ze het een astronaut), een boom etc etc. Echt heel apart om te zien, en het is nog steeds een raadsel waarom deze figuren in de grond staan, en wat ze betekenen, naast de figuren staan er ook nog een heleboel lijnen in de grond trouwens. Er zijn genoeg theorieen maar niets is bewezen erover. Maar het was wel heel apart om te zien! Het was echt nogal flink heen en weer gaan in het vliegtuig, van links naar rechts, van boven naar beneden. Gelukkig hadden wij er niet zo`n last van, maar de maag van 1 van onze israelische medepassagiers hield het niet meer ;) Dus hij verliet het vliegtuig met een tasje extra, en weinig foto`s! Maar goed, het viel sowieso niet mee om goede foto`s te maken hoor. Vaak hebben we op goed geluk geklikt, en achteraf is er nog best het 1 en ander gelukt haha!

Nou dat was het wel weer zo`n beetje, want na eerst een welverdiend middagdutje en een nacht slapen, zijn we de volgende dag doorgegaan naar Ica. En vandaar was het maar 5 minuten naar Huacachina. En hier liggen we nu een beetje aan het zwembad te hangen en naar de zandduinen te staren die de oase omringen! Dus het leven is hier niet slecht ;) Op de planning staan dus alleen nog met een woestijnbuggy richting hoge zandduinen scheuren en dan de berg afzoeven (hopen we!) op de sandboards! En daarna gaan we nog een aantal dagen naar Ica, en dan de laatste dagen (Want het is echt al aftellen , nog maar 9 dagen in Peru!!) gaan we in Lima blijven om wat souvenirs te kopen en klaar te maken voor nog 3 daagjes New York!

Tot over een tijdje allemaal!!

Liefs Bart en Thessa

• 03 Augustus 2008 - 10:43

Leen:

Hey Bart en Thessa,

Het gaat jullie nog goed af daar lees ik, veel interessante dingen gezien en meegemaakt! Als ik zo jullie daginvullingen lees hebben jullie genoeg te doen!
    Wij hebben van de week weer voor het eerst getraind, het is aanpoten met de nieuwe trainer maar gelukkig wel alles met bal. We zullen wel blij zijn als jij weer terug bent om de spitsen af te stoppen!

Veel plezier nog samen!

Groetjes Leen

• 03 Augustus 2008 - 13:12

Johan En Corrie:

Wat een prachtige avonturen weer, leuk hoor! Aardig zo'n dessert met sandboards en als toetje New York. Dan kom je vast verzadigd en vol (leuke herinneringen) thuis.

• 05 Augustus 2008 - 17:24

Anton En Ina:

Hoi Bart en Thessa,
    We hebben eg genoten van jullie verhalen.Jullie zullen vast erg verzadigd zijn van alle indrukken die jullie onderweg op doen. Het zit er weer al bijna op, de tijd is vast erg snel gegaan.en hoe gaat het in de praktijk met het spaans spreken? Geniet nog van de dagen die over zijn, en een goede terug reis.

• 05 Augustus 2008 - 21:36

Tineke En Leen:

Wat hebben we genoten van je reisverslagen. Het was elke keer weer, wat zullen ze nu weer meegemaakt hebben. Maar het zit er bijna weer op. Geniet ernog van. We hebben het heel fijn gevonden dat jullie Sjaak en Patries nog gebeld hebben voordat ze weggingen. Ze hebben inmiddels een ander appartement wat veel mooier en ruimer is. Bart en Thessa nog fijne dagen en een goede vlucht toegewenst. We hopen jullie snel weer te zien.