Machu Picchu!!!! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu Machu Picchu!!!! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu

Machu Picchu!!!!

Door: Bartjan

Blijf op de hoogte en volg Bartjan

03 Juli 2008 | Peru, Cuzco

Hallo iedereen!!

We zijn weer teruggekeerd van de tour naar Machu Picchu!! De enige naweeen zijn een gebrek aan zin om te lopen, een fijn aantal muggenbulten (Benen: Thessa, Armen: Bart) en een grappige spierpijn in je kuiten! Maar verder was het echt allemaal fantastisch!! Het geeft echt een goed gevoel om zoiets moois te zien als je er ook wat meer moeite voor gedaan hebt dan alleen maar een trein en een bus pakken.

De 1e dag van onze Machu Picchu Jungle trail (Officiele naam) hebben we gevuld met mountainbiken. Dit begon erg simpel en bergaf met een fijne weg naar beneden gewoon met asfalt, dit veranderde echter na een uurtje in ongeasfalteerde gravel, en dat is wat minder fijn voor de bips want je trilt echt bijna van je fiets af!! Af en toe ook pittige stukjes wat omhoog maar over het algemeen was het best te doen, we waren echter wel blij toen we het eindpunt zagen na ruim 5 uur op het ongemakkelijke zadel van de moutainbike! Toen we aankwamen lekker gedouched en onze kamer (waar achteraf kakkerlakken schenen te wonen!) opgezocht om even uit te rusten. Daarna werd er voor het eten gezorgd, en in de avond hebben we met de hele groep (9 personen, 2 Nederlanders (wij), 2 Noren (Patrick en Margit), 2 Zwedem (Patsy en Rickard), een Zwitser (Daniel), een Australische (Adrienne) en een Italiaan (Andrea) een lekker international groep dus, en ook echt enorm leuke figuren allemaal!!) nog lekker wat gedronken tot een uur of 9 want de volgende dag was het ontbijt om 6:20!

De volgende dag kregen we onze 1e dag hiken! Na een erg vroeg ontbijt met een pannenkoek met banana erin voor bart, en een omeletje kaas voor thessa, moesten we er aan geloven. Een tocht van officieel 8 á 9 uur, maar wij hebben het met de groep in iets meer dan 7 uur in total gelopen. Maar we moesten al rond 7 uur beginnen met lopen en rond 8 uur komt de zon al op. Dus het was echt al snel warm. Het was wel een hele mooie tocht! De gids vertelde ons allemaal dingen over de bomen en vruchten die daar groeiden dus we hebben wel weer wat geleerd ook. Na een aantal zware uren bergop, kregen we een half uurtje rust bij een huisje, waar de hangmatten al klaarhingen! Daarna doorgelopen naar het Lunchpunt. Hier kregen we een soort soep (zoals altijd hier) en daarna spaghetti. Dus geen verkeerde maaltijd! En vooral het eind van de dag, de warmwaterbronnen, waren zo relaxed! Echt super mooi ook, met een graadje of 35, heerlijk!. Maar ook een veel te modern iets voor een land zoals Peru. Het was een hele rare gewaarwording. Je bent aan het lopen tussen de bergen en in een keer doemt er vanuit het niets een (nog in verbouwing zijnde) waterpark op. Met 1 groot bad, 1 kleiner maar warmer bad en 1 kinderbad. Compleet met douchegelegenheid, kleedkamers, zongelegenheid en voetbalveldje en een hele hoop irritante muggen. Heel apart, maar oh wat was het lekker na een dag bikkelen!! En met de muggensteken ging het heel goed, want we hadden ons continue ingesmeerd alleen toen Thessa even uit het water ging bij het zwembad zag ze werd ze een beetje lekgeprikt zeg maar. (Nog nooit mee gemaakt want normaal gesproken vinden de muggen Thessa niet lekker en gaan ze op Bart af!) Maar gelukkig hadden we een goed afterbeet-zalfje bij dus viel het alsnog mee met de jeuk (Toen!! Want nu is het af en toe onuitstaanbaar!!).

De derde dag had zo`n beetje alle mogelijke ondergronden om op te lopen. Zoals héééle smalle bergpassen, kiezelweggetjes, grote keien langs de rivier, zand, weggetjes dwars door de jungle en zelfs nog een treinspoor waar we 2 uur over gelopen hebben!!! De derde dag ging naar Aqua Calientes (Warme wateren betekend het letterlijk, genoemd naar de hotsprings bij het dorpje, ze zijn hier uiterst creatief met namen!!) dit is het dorpje voor Machu Picchu. Bestaat echt alleen uit restaurant en barretjes, nog nooit zo`n enorm toeristisch geheel gezien haha met een 4*1 Happy hour enzovoorts. En natuurlijk kan je nergens kijken of je ziet winkeltjes met souvenirs van machu picchu! Maar goed, deze dag ging redelijk snel, omdat we allemaal zo snel mogelijk er vanaf wilden zijn haha. Al met al was het dus wel beetje bikkelen want we hebben nog nooit zo lang en zoveel achter elkaar gelopen. Maar het uiteindelijke doel, Machu Pichu was zoooo de moeite waard! Wat is dat super gaaf om geweest te zijn zeg! We hebben ook echt hele mooie (En HEEL VEEL) foto´s gemaakt!
We hebben Machu Picchu de bijna de hele dag bezocht, vanaf sochtends kwart voor 6 tot een uur of 2 zijn we boven gebleven in de stad. En een bezoek gebracht aan de verborgen Inka-stad! Eerst hebben we anderhalf uur met de gids mee gewandeld voor enkele (af en toe saaie) interessante uitleg over verschillende gebouwen en/of gedeeltes van Machu Picchu. Daarna hebben we op onszelf nog een rondje gedaan.

Nou zijn er ook nog twee bergen die ieder aan 1 kant van Machu Picchu (Picchu = Berg, Machu = Oud, dus tis een oude berg!) liggen. De kleinste is Wayna Picchu en de grootste is de berg Machu Picchu. Hier is de stad dus ook naar vernoemd, omdat de werkelijke naam onbekend is. De ontdekker, Mr Bingham, heeft het toen dus maar Machu Picchu genoemd! Mountain Machu Pichu komt tot ongeveer 1000-1200 meter hoger dan de stad Machu Picchu zelf. Voor de Wayna Picchu, die stervensdruk is, worden sóchtends vroeg al kaartjes uitgedeeld omdat er maar 400 mensen per dag de berg mogen beklimmen. Iedereen wil fotos hebben van Machu Picchu vanaf bovenaf. Omdat ero p Wayna Picchu ook nog wat ruines staan, en omdat hij veel minder hoog is, wil 99% van de bezoekers die berg op, en je mag maar in 2 groepen van 200 tegelijk. Dus dit trok ons niet zo heel erg aan. Ook mede omdat de gids van de eerste drie dagen ons al had aangegeven dat het uitzicht van de hogere Machu Picchu (de berg) veel beter was dan vanaf de Wayna Pichu.

Vandaar de keuze voor nog een extra hike! Het was echt een flinke klim met allemaal rotsen en slechte trappen. (trappen bestaan dus uit allemaal naast elkaar gelegde grote keien schots en scheef) De gids vertelde ons dat het een klim van 2 uur was als je beetje door loopt. Wij hebben er 1.5 uur over gedaan!! Whoehoe! Bart en ik zijn met zn tweeen gelopen. Want 4 anderen van onze goep waren al wat eerder vertrokken omdat ze de tour van de gids niet zo interessant vonden. En drie anderen kwamen weer half uur later dan ons aan. Het was dus een rottige klim, maar het uitzicht was zooo verschrikkelijk mooi! Echt adembenemend! Wat je dan ziet...jullie zien de foto`s wel! Tussenin allemaal andere grote bergtoppen, sommige besneeuwd, wolken en dan tussenin.... Machu Picchu! We waren er gewoon een beetje stil van. Ik weet eigenlijk wel zeker dat heel de groep dat had. Wij zijn 4 mensen tegengekomen bij onze klim naar boven, dus dat we dan met onze loopgroep van 9 mensen, waar we al drie dagen mee hadden opgetrokken állemaal deze klim hadden gedaan en we dan uiteindelijk als een groep helemaal alleen op die bergtop zaten. Dat was wel enorm gaaf hoor. We hebben ongeveer 1,5 uur gewoon gezeten, gepraat, muziek geluisterd, stil geweest en natuurlijk verschrikkelijk veel foto´s gemaakt. Echt een kippenvelmomentje.

We zijn rond 1 uur weer naar beneden gegaan vanaf Machu Picchu (de stad). Niet vergeten dat we al om 6 uur, voor zonsopgang dus op MP stonden. Dan loop je naar beneden naar Aqua Calientes, en dan ben je zo voldaan als je dan eindelijk dat biertje (Bart) en je Jus D`orange aan je mond kan zetten! We hebben met zijn allen nog lekker uitgebreid gegeten en om 6 uur ging onze trein terug richting Cusco, met nog een tussenverbinding met een bus. En toen waren we weer thuis in het appartement! Waar we gelijk een flinke douche (ohnee, klein straalje, nét warm water) hebben genomen! En direct naar bed zijn gegaan. We waren echt een eind kapot. Elke dag super vroeg eruit, ontzettend veel bewegen, dat was nou niet bepaald ons dagelijks ritme wat we in Cusco hadden zeg maar haha.

Al met al hebben we beide een ontzettend leuke tijd gehad met de groep. Je leert weer andere, buitenlandse personen kennen en dat was een erg leuke ervaring. én we hebben onze tocht afgesloten met een mooie groepsfoto op mountain Machu Pichu!

Vandaag houden we een regeldagje... Want vanavond om 10 uur gaan we met de bus en 6 a 7 uur durende rit maken naar Puno (laatste peruaanse dorpje voor de grens met Bolivia). Dat betekend het begin van onze vakantie! (wat Thessa betreft dan eigenlijk een beetje, want ze heeft wel zin om Cusco achter zich te laten na een week, en om wat nieuws te zien!). En dan gaan we Bolivia wat verkennen!
We houden jullie op de hoogte!

Liefs Bart en Thessa

P.S. Allemaal nog steeds bedankt voor de berichtjes/mailtjes natuurlijk, erg leuk om te lezen!!

• 03 Juli 2008 - 18:36

Wilmar:

Allereerste reactie!!! :)

• 03 Juli 2008 - 19:51

Johan En Corrie:

O, wat moeten jullie geweldig genieten.....
    We zijn vreselijk benieuwd naar de foto's van jullie kippevelmomentje!

• 03 Juli 2008 - 20:37

Jan En Lena:

Hé lieverds,

Jullie zijn wel bikkels hoor om je zo in te spannen drie dagen lang, maar dan zie je ook wat moois. Fijn dat jullie allebei een instelling hebben van "geef nooit op". Veel plezier in Bolivia. We kijken weer uit naar jullie nieuwe belevenissen.

Veel liefs van pap en mam

• 03 Juli 2008 - 20:50

Iris (aqua):

Heee bartjeee!
    wat een leuke verhaaltjes lees ik allemaal! lijkt me echt super wat jullie doen!!
    blijf maar lekker schrijven, leuk om te lezen!!:D
    heel veel plezier met zn tweetjes!
    homies 4 lifeeeee ;)
    x iris

• 04 Juli 2008 - 05:25

Miguel:

Hey Bartman!!!

Zo te lezen is het dus echt een toffe "trip" tot nu toe...

Gezellige clubbie daar...

Have fun in Bolivia

Adios Amigo

• 04 Juli 2008 - 06:52

Gerard:

He Bart en Thessa! Moet eerlijk bekennen dat ik nog niet veel gelezen had, maar nu heb ik alles in één keer doorgelezen haha, wat een verhalen! Bart, zo te zien ben je al goed met de voorbereiding voor de voetbal bezig daaró ;). Veel plezier nog, en die foto's zijn super! Nog tips over New York? Ik moet er volgende week naar toe!
    Groetjes, Gerard

• 04 Juli 2008 - 22:33

Paul (papa Thessa):

Hoi Bart en thezz.
    Mooie berichten om zo te
    lezen.
    Oppassen daar. We denken veel aan jullie. Geniet er lekker van .
    Groet
    Paul