Reisplannen! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu Reisplannen! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu

Reisplannen!

Door: Bartjan

Blijf op de hoogte en volg Bartjan

28 Juni 2008 | Peru, Cuzco

Hee lieve mensen!!

Na een lange radiostilte eindelijk weer wat nieuws vanuit peru, de radiostilte was vooral omdat ik niet bijzonder veel meemaakte behalve school en wat afscheidsfeestjes! Afgelopen zaterdag ben ik naar Lima gegaan om thessa op te pikken, en dat zou een hele fijne dag moeten worden, maar het begon al met de deceptie tegen rusland, en daarna toen ik naar het vliegveld ging was ik mijn hotelkamersleutel vergeten in mijn kamer! Daar kwam ik op het vliegveld pas achter, dit betekende dat we zeker een half uur moisten wachten voor de deur omdat de loper die ze hadden, zijn werk niet zo goed deed haha! Maar goed, natuurlijk was het weerzien met thessa wel genoeg om het alsnog een ontzettende leuke dag te maken. Was toch 2 maanden geleden sinds ik haar live had gezien haha! De volgende dag zijn we gelijk weer teruggevlogen naar Cuzco omdat ik hier nog een weekje les had, en er op dinsdag Inti Raymi zou plaatsvinden.

Nadat we in Cusco waren aangekomen hebben we eerst een massage genomen om beetje te kunnen relaxen (wat wel nodig was voor thessa na de lange vluchten) en daarna Cusco beetje verkend! In de middag zijn we nog naar een voetbalwedstrijd van de Ciencano`s geweest, dat is het voetbalteam van Cuzco. Ze hebben een keigroot stadion, 25 enthousiaste supporters, en verder nog een aantal mensen die alleen voor het plezier en het zonnetje naar het stadion gaan. Ze zijn schijnbaar ook 1 van de 5 beste teams van Peru, maar misschien dat de Wuuven nog wel beter waren...(Thessa d´r team) En dat is dan nationaal niveau! Nu snapte ik waarom ze vertelden dat ik me maar aan moest melden whaha…Afgelopen maandag ben ik dus naar de les gegaan en heeft thessa lekker uitgeslapen, wat ook nodig is om beetje hier aan te passen aan de hoogte. Ze heeft niet echt last gehad van de hoogteziekte alleen wel beetje vervelende hoofdpijn maar met veel slapen is dat snel over, en wie thessa kent die weet dat ze altijd en overall kan slapen ;)

Deze hele week is een en al feest in Cusco. Dat betekend van s`ochtends vroeg tot s`avonds laat optochten zijn met muziek op het grote plein, plaza de armas. Dus er was genoeg te bezichtigen!
Dinsdagochtend was het het grootste feest van het jaar in Cusco, Inti Raymi. Nog grotere optochten en spectaculaire acties (abseilen van de kerkklok in gek kostuum en precies landen waar de optocht is en dan vrolijk meelopen) maar het belangrijkste van die dag was te doen wat hoger gelegen bij Sacsayuaman (Zit vast weer een spelfout in). Bij de oude ruines zaten we dan al vanaf sochtends half 10 te wachten op een groot toneelspektakel wat begon om half 2 ipv 11 uur wat wij dachten!! Zaten we met een aantal vrienden van te wachten op een grote berg totdat het begon. En het was zooo verschrikkelijk druk! het leek wel het strand van Scheveningen op een berg zeg maar... uiteindelijk was het toneelspel wel bijzonder om te zien maar het duurde erg lang in de brandende zon. Het was wel cool om te zien dat grote legers verkleede mensen van de berg af kwamen gelopen. oke, het zegt jullie nu nog niets maar we laten de fotos nog wel zien!!

Dinsdagavond zijn we voor het eerst hier op stap geweest met twee andere nederlandse meiden (Jessica en Anna). Dat was erg gezellig, en Thessa heeft kennis gemaakt met de heerlijke cocktails van Peru, maar omdat we woensdag wat hadden gepland in de ochtend konden we het niet al te laat maken. `Helaas` is het toch nog half 3 geworden, waardoor we wat brakker op de activiteit verschenen. Namelijk! Paragliden!!! Dat was echt een mega gave ervaring!! Sowieso het paragliden op zich is een heerlijk gevoel maar ook wat enger dan gewoon vliegen in een vliegtuig. Omdat je de hele tijd van de thermiek afhankelijk ben gaat het soms heel hard naar beneden en soms heel hard omhoog!! Uiteraard was ook de omgeving een heerlijk beeld om op uit te kijken!! We moesten ongeveer 3 kwartier rijden tot de plek van bestemming, iets hoger gelegen dan Cusco zelf, vlakbij het plaatsje Chinchero, op ongeveer 4300 meter hoogte (Dus zo`n 1000 meter boven Cuzco). We keken uit over een dorpje met een meer... mega leuke ervaring!! We hebben allebei filmpjes van elkaars opstijgen ( of afdalen, net hoe je het wilt noemen) en heleboel foto,s! We kunnen niet wachten om ze te laten zien. Donderdag zijn we daarna gaan white water raften, dus met een groep in een rubberboot en hopen op ruige stukken in de rivier!! Was ook erg leuk hoor, maar ook wel vermoeiend na een tijdje, zeker in de Kajak, toen ging we samen in een Kajak, en wij weten de gevaarlijke stukjes van de rivier natuurlijk niet, dus daar zijn we redelijk nat geworden haha, maar dat hoort er bij! Na het raften allemaal de sauna in, en daarna een warme douche, en na de douche stond de lunch al klaar, dus dat was allemaal goed geregeld! Dus thessa en ik hebben het goed gemaakt voor Canada, want daar hebben we verzaakt om te raften, maar was erg leuk!! Af en toe mocht het wel wat ruiger, maar het was erg gaaf!

Gisteren (Vrijdag) hebben we gevuld met wat souvenirs kopen en wat dingen regelen voor het sturen van een pakketje naar huis, en vandaag gaan we waarschijnlijk naar Pisac, hier zijn hele mooie ruines te zien, en het stadje is ook erg gezellig! Dan het plan voor de komende dagen, het is heel wat!
Komend weekend vertrekken we mete en 4-daagse tocht naar Machu pichu!!! De verborgen Inca stad, die pas gevonden is in 1912. Dat is natuurlijk een groot hoogtepunt van Peru en we zijn blij dat we dat al mogen gaan bezoeken als 2 broekies!!! Het is toch wel erg gaaf dat we zoiets kunnen doen! Je hebt (ongeveer) 4 opties; Je kan dus met de trein naar Machu Picchu. Dit is heel simpel en je bent binnen een dag weer terug. Je kan ook in een tour van 5 dagen, 4 nachten een hike doen naar de verborgen stad. Dit is meer voor de doorgewinterde loper/klimmer. En we voelden onszelf niet echt aangegrepen door deze titel. En dan is er nog de officiele inka-trail, deze is ook enorm zwaar, en je loopt bergop/bergaf voor 5 dagen (4 nachten) lang, deze tour is de officiele tour, maar is erg duur en dus ook erg zwaar. Klein detail is ook dat deze tot september is volgeboekt.
Dan is er nog een optie en die doen wij: 4 dagen, 3 nachten tocht. We vertrekken met de mountainbike, dit is ongeveer een tocht van 6 uur op de fiets. Daarna slapen in een simpel hostel. Volgende dag 7 uur lopen met `s avonds een simpel hostel. De dag erna ook lopen, ongeveer 5 uur en daarna lekker relaxen in thermale warmwaterbronnen (Een tweede hoogtepunt) en slapen in een luxer hotelletje...de dag erna nog 1 uur lopen en dan een hele dag Machu Picchu bezichtigen!!! Heerlijk lijkt het ons om dan zoiets moois te kunnen bezichtigen (na idioot veel inspanning) en dan gaan we met het treintje terug naar Urubamba, en vanaf daar met de Bus terug naar Cusco. Dus jullie zien, we maken ons er niet bepaald makkelijk vanaf!!! De meeste toeristen, die weinig tijd hebben pakken namelijk gewoon de trein... is nog duurder trouwens maar er is ook weinig aan. En het schijnt dat onze tocht erg veel moois in gaat houden (mag wel ook, want onze voetjes zullen het wel voelen) !!

Dit betekend dus dat we pas woensdag terug zullen zijn in Cusco. Waarschijnlijk in de avond, en dan slapen we nog een nachtje in Cusco. Daarna gaan we waarschijnlijk donderdag door via Puno naar Bolivia, daar nemen we een aantal mooie steden mee en gaan we via Chili terug naar Peru om daarna omhoog te gaan naar het noorden van peru. het is niet dat we perse door Chili willen gaan maar daar ligt nou eenmaal een goede busroute terug naar de westkust van Peru... maar inhoudelijk zal we jullie daar nog wel over op de hoogte houden!!

Voorlopig is het hier nog goed vertoeven maar we hebben ook wel zin om weer verder te trekken en echt te beginnen met het ´backpacken'. Maar dat moet in de komende weken, ruimschoots goed gaan komen!! We houden jullie op de hoogte, en nu heb ik (Bart) ook mijn drijvende kracht (Thessa) die er vast voor gaat zorgen dat er af en toe (Lees als: Regelmatig) updates en foto`s op de site komen!

Heel veel liefs en doe allemaal voorzichtig, dan doe wij dat ook!

Bart en Thessa

• 28 Juni 2008 - 14:52

Sjak:

Gewoon omdat ik ook 'n keer de eerste wil zijn met een reactie... :)

Verder niets bijzonders te melden! Ik ben heel hard (ahum) bezig aan mijn scriptie en verder een beetje aan 't werken afgewisseld met vakantie vieren. Heerlijk!!

Hee, geniet van jullie reis en al 't moois wat jullie gaan zien!

Dikke kus, Sjak

• 28 Juni 2008 - 15:27

Johan En Corrie:

Fijn dat jullie nu samen alle mooie dingen kunnen zien. Veel plezier en geniet ervan !!!!

• 28 Juni 2008 - 19:18

Caroline:

Heei lief,
    Hoe is het met je?
    Zo te lezen heb je het geweldig daarzo. Wat een avondturen. En lukt het met het volgen van de lessen? Hier mis je niet zoveel hoor, ben nu klaar met school! Joepie en nu aan het werk bij Buijsse. Voor de rest kijk ik uit naar de vakantie in Tunesie, maar die zal minder ondernemend zijn dan jouw reis. Ik wens jullie nog heel veel pleizer. Mis you.
    Liefs caroline

• 28 Juni 2008 - 19:49

Puk:

Hey bikkels! Vet man, lekker daar een beetje zijn en cultuur happen etc. Geniet ervan hey!
    Knuffel en liefs,
    Petra, Lydia en de rest van de VanDammetjes ;).

• 29 Juni 2008 - 10:26

Sjaak:

Hey bj en thessa

Zo te horen gaat alles goed gelukkig!!!
    Je zijn wel lekker sportief bezig wel knap met dat warme weer!!
    Voor ons is het aftellen ook begonnen als ik al die verhalen van jullie zo lees krijg ik er nog meer zin in!
    Veel plezier nog
    Groetuhh

• 29 Juni 2008 - 14:12

Greta Kloet:

Hoi Thessa en Bart Jan,
    Wat een energie, maar ook wat een geweldige ervaring!
    We volgen jullie op de voeten!!!!!
    Hier gaan a.s. woensdag weer de vlooienmarkten van start en zijn de voorbereidingen in volle gang. De eerste 6 markten zijn al volgeboekt, dus het loopt als een trein. We zullen jouw (Bart's) gezellige frituurhulp missen. Het ga jullie goed.
    Groetjes van de Kloetjes.

• 03 Juli 2008 - 12:35

Niels:

Hey daar!!

Ik wilde even laten weten dat ik absoluut niet jaloers op jullie ben! Sjemig.... en ik maar werken.... ;) Have fun!!

Liefs,
    Niels