Daar istie weer! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu Daar istie weer! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu

Daar istie weer!

Door: Bartjan

Blijf op de hoogte en volg Bartjan

09 Juni 2008 | Peru, Cuzco

Hola mensjes!

Eindelijk weer een berichtje van deze kant! Door het tripje naar Puno en het inwijden en gebruiken van mijn nieuwe ‘crib’ (Oma: das een huis) was het er nog niet echt van gekomen om iets te schrijven en dergelijke! Dus na herhaald aanmanen van moeders moet ik er weer maar eens aan geloven. Sinds het laatste berichtje ben ik dus vrijdagavond vertrokken met de nachtbus naar Puno, dit was op zich best een relaxte bus hoor, met een soort van bedstoelen, alleen zijn ze nog steeds gemaakt voor peruanen dus zit het ook weer niet zo fantastisch voor een Europeaan van 1,87 :)!! Gelukkig telde mijn medereiziger slechts amper 1.60 dus kreeg ik toch nog wat extra ruimte haha. Wat ik voor de rest van de trips wel heb geleerd is dat ik gewoon moet zorgen dat ik 1 van de nummer 1 t/m 4 krijg, want die hebben extra beenruimte, en dat schijn je te kunnen reserveren, dus ga ik maar eens beetje uitzoeken wanneer we welke bus willen/moeten hebben zodat ik in ieder geval niet met de knietjes in mijn nek hoef te zitten. Dat was dan in ieder geval al een klein voordeel van deze tussendoor-trip! Maar goed, na 7 uur in de bus te hebben gezeten, kwamen we rond 5 uur in de ochtend aan in Puno, ijskoud is het daar dus in de nacht he!!! We waren er al voor gewaarschuwd, maar daar vriest het dus gewoon, maar goed…we moesten 3 uur wachten voordat de tour pas ging beginnen, dus die tijd hebben we maar gedood met een paar spelletjes ouderwets toepen, omdat Jorrit en Ankla zo slim waren om kaarten mee te nemen, kwam mooi uit! Uiteindelijk opgehaald en daarna naar de haven gebracht, daar mag je dan op een oud gaar bootje stappen, en dan gaat de trip beginnen. Het tripje bestond uit dat we eerst de rieteilanden van de Uros zouden bezoeken, daarna door zouden varen naar de grootste van de Peruaanse eilanden in het Titicacameer genaamd Taquile, daar zouden we de nacht doorbrengen bij een gezin op deze eilanden, die nog zonder stroom en stromend water leven, en dan de volgende ochtend na een ontbijtje vertrekken naar het op een na grootste Peruaanse eiland Mantani. Het grootste eiland in het meer is trouwens Isla del Sol, maar dat is boliviaans, dat gaan Thessa en waarschijnlijk bezoeken vanaf Copacobana af.

Dus het begon met de rieteilanden van het Uros volk, nou dat is waarschijnlijk het meest toeristische gebeuren wat ik ooit ga zien in mijn leven. Het is wel interessant om te zien dat ze vroeger dus ooit zo leefden, maar het leeft niet meer zo erg als er een rieten hutje met een Solar-paneel erop staat, zodat ze televisie kunnen kijken. Een beetje een ‘ rip-off’ zoals een van de medereiziger passend opmerkte haha, maar goed…wel interessant beeld gekregen over hoe het ooit ging. Dus het was niet voor niets. Op de eilanden worden overdag toeristen ontvangen en de bewoners keren 's avonds terug naar het vaste land. De traditionele rieten bootjes worden alleen nog gebruikt om de toeristen van het ene eiland naar het andere eiland te vervoeren. Het slapen bij het gezin op Taquile was best een belevenis, je moest doortrekken door een grote emmer wat door de WC te gooien, en het enige lichtje in je kamer was een kaars! Best grappig om mee te maken, en ze kookten dus echt op een houtoven. Het eerste eten wat we kregen, de lunch, viel een beetje tegen met rijst/kaas/papje, en ’s avonds was het ook niet alles, maarja wat kan je verwachten? De verrassing kwam pas in de volgende ochtend; Pannenkoeken voor ontbijt!!! Fijn begin van de dag, en absoluut onverwacht haha…Verder was het best een mooi eilandje hoor, op zo’n eiland wonen allerlei gemeentes die wel zelf een lagere schooltje hebben, maar geen middelbare school of iets zeg maar. Heb er ook echt erg leuke foto’s geschoten van het ondergaande zonnetje, dat was ook wel mooi. Verder was er nog een soort van ruïne ook, maar dat was niet echt heel indrukwekkend. Het eiland van de volgende dag was ook niet echt alles, meer een poging om ons spullen te laten kopen van de plaatselijke bevolking, want we hebben verder echt helemaal niks gedaan op dat eiland. Maar goed, daarna de tocht weer aangevangen van 3,5 uur terug naar puno, gelukkig konden we op het dak van het bootje lekker in het zonnetje zitten. Hier ook nog een 2 andere Nederlanders ontmoet, dus al met al was het erg gezellig. Toen we eenmaal terug waren in Puno zijn we nog naar Sillustani gegaan, dit zijn oude graftorens (klinkt raar, maar ze zijn het echt), dat was nog wel mooi om te zien! Toen snel met zijn allen een pizza gegeten en weer terug naar de bus omdat we terug moesten naar Cuzco, na weer een fijne dodemansrit van 7 uur, eindelijk rond 4 a 5 uur weer terug in Cuzco. Gauw gaan slapen want ik moest om 9 uur weer op de les zijn :) Dat was best even pittig haha…

Verder heb ik deze week vooral bezig geweest met leren, dingen uitzoeken voor thessa en mijn reis, gezonder eten in mijn appartementje, want we gaan regelmatig met een groepje bij mij koken en dan eten. Heb dus deze week zelfs bonen, bloemkool, broccoli en zelfgemaakte spaghetti op!! Dus dat gaat allemaal wel goed en ik krijg dus eindelijk groente binnen! Normaal koopt iedereen gewoon wat, of ik doe boodschappen en we delen de kosten, gaat voorlopig erg goed…de Amerikanen kunnen niet koken dus die hebben zichzelf gespecialiseerd in de biervoorraad op peil houden en de muziek opzetten haha…we hebben een kabeltje gekocht zodat ik mijn laptop aan kan sluiten op de stereo die in mijn appartement staat, dus zijn erg gezellige avonden hoor! In mijn appartement is bijna alles voorzien, alleen spullen als schoonmaakmiddel, theedoeken en dat soort spul zit er niet bij inbegrepen. Verder ziet het er ook allemaal schoon uit, en is mijn verhuurster erg alert. Want woensdag stond mijn koelkast bijna in de fik, omdat de schoonmaker de koelkast tegen de elektriciteitsplug had geduwd, was deze helemaal weggesmolten en zat er een mooie brandplek op de muur. Dit had ik gemeld aan mevrouw, en dezelfde dag was er nog een monteur die er netjes een nieuwe plug op heeft gezet! Hetzelfde met het internet, mijn laptop pakte het draadloze netwerk niet, zelf een monteur kreeg het niet voor elkaar, en nu ligt er een mooie internetkabel in mijn kamer, betaald door mevrouw! Dus Olva is the bomb!

Dusja, komende dagen ga ik even vullen met de meeste dingen boeken, uitzoeken en regelen voor het reisgedeelte van de trip en verder natuurlijk gewoon doorgaan met leren :) Thessa komt de 21ste ’s avonds aan, en ik ben zelf al om half 10 in Lima geloof ik, dus dan heb ik genoeg tijd om (eindelijk) naar de McDonalds van Lima te gaan ;) in the checken in het hotel, en om mijn laptop weg te brengen naar de South American Explorers Club. Ik ga een aantal spullen niet meeslepen in mijn backpack tijdens het reizen, zoals dus onder andere studieboeken, laptop, sommige kleding etc. Dus ik heb gezocht naar mogelijkheden voor lange termijn bagageopslag. Maar op het vliegveld was het erg duur, zou op 250 euro komen voor de tijd dat wij gaan reizen. Dus toen ben ik verder gaan lezen en zoeken op het internet, en toen kwam ik SAEC tegen, dit is een organisatie waar je voor 50 dollar lid van kan worden. En het geeft je heel veel voordelen bij allerlei dingen, leden krijgen allemaal korting bij restaurant/winkels/hostels enz en voor leden is er gratis bagageopslag. Dus ga ik lid worden, en bij het clubhuis in Lima mijn laptop achterlaten, scheelt weer een hoop geld! De volgende dag, de 22ste dus, vliegen thessa en ik allebei weer terug naar Cuzco zodat ik mijn laatste lesweek af kan maken, en thessa alvast aan de hoogte kan wennen plus ik na mijn lessen thessa al veel van de ruines en bezienwaardigheden rondom cuzco kan laten zien. Ook kunnen we dan Inter Raymi allebei meemaken, en dat beloofd nogal een flink feest te worden, dus ik ben benieuwd. Het schijnt het grootste feest van Peru te zijn.

Owh ja wat betreft foto’s ik ga dat denk ik binnenkort weer wel even uploaden, en misschien stuur ik wel gewoon iedereen in de mailinglist een mailtje met wat verkleinde foto’s. Want het uploaden van foto’s duurt echt eeuwen anders! Maar daar gaan jullie binnenkort meer van zien!

• Joos gefeliciteerd met waarschijnlijk weer de eerste post ;) Haha doe iedereen de groeten daar heh, fijn om te horen dat er in ieder geval weer mensen op de ***-planning zitten haha…
• Ja leen ik doe mijn best met die conditie, maar tis niet optimaal, dus ik hoop dat het hoogteverschil me gaat helpen haha. Bedankt voor de pokertip, ze waren inderdaad getalenteerd dus ik kon het gebruiken. Jullie allemaal gefeliciteerd met de eilandcup trouwens, las dat je de winnende binnen had geknald, netjes hoor!!
• Broeder en zuster, laten jullie nog weleens wat horen uit canada? Want ik weet van niks wat jullie doen of al hebben gedaan, dus laat eens wat horen ;)
• Jan en Lena, hoe voelt dat om alleen thuis te zijn? Vol te houden of niet?
• Heleen, ik ben helaas niet zo’n fan van spinazie, maar zoals je gelezen hebt, heb ik in ieder geval groente op! Je moet ergens beginnen!! Maar lama spullen in overvloed, ik heb er zelfs al 1 gekocht toen ik het koud had haha, maar de zwarte hoeden heb ik eerlijk gezegd niet zoveel gezien! Wel is het allemaal echt heel kleurrijk ja, alles hier is fleurig. Maar dat schijnt te komen omdat ze vooral natuurlijke middelen gebruiken om kleren te verven.
• Haha ja stefan, ik heb nu niemand meer om 13-letterwoordenlingo mee te doen, enne die test van de koffie ga ik misschien wel redden! Ik kom als ik terug ben een vlissings bakje doen hoor! Leuk dat jullie het allemaal nog volgen bij Jere!
• Tante matty en Ome aad, het EK volgen gaat hier ook fantastisch hoor, ze proberen met allemaal grappige acties toeristen te trekken; ‘ goal-multiplier’ dit betekend dat als er een tweede goal gemaakt wordt dat je dan 2 drankjes voor de prijs van 1 krijgt. Of dingen als drank voor de halve prijs tot de eerste goal wordt gescoord. Dus best leuk allemaal, ik heb al een mooi Oranjeshirt aangeschaft dus ik ben er klaar voor!! Al vrees ik italie een beetje maar goed we gaan het zien!! Leuk dat jullie zo meeleven!!
• Hee Ank, haha ja het is erg gezellig zo hoor! En praten was nooit mijn zwakste punt dus misschien dat dat het is ;) Jij nog geen nieuwe plannen gemaakt voor deze zomer?
• Ja willes, ik denk dat het ook niet goed in woorden uit te drukken is! What happens in Groesbeek stays in Groesbeek zulle we maar zegge ;) Btw de amerikanen snapten het niet, dus kennen hun eigen taal niet eens ;)
• Hee daan en daan, haha ja ik moet opbiechten dat het ook mijn eerste keer was om te kwekken op hyves hoor! En die foto’s komen er dus binnenkort aan!! En nogmaals gefeliciteerd met halen van je scriptie heh!! En succes met voorbereiden op de reis naar Cuba!

Ik hoop dat ik niemand ben vergeten, en anders moet je het nog maar eens vragen ;)

Tot horens allemaal!

Groetjes Bart

• 09 Juni 2008 - 07:41

Jan EnLena:

Hé lieve Bartje,

Nu zijn wij de eerste die reageert ha, ha. Wij hebben het hartstikke gezellig met zijn tweetjes maar wel druk. In huis heb ik minder werk, daar hoef ik je zooi niet op te ruimen.
    We missen je wel hoor, zeker je gezelligheid en
    spontaniteit en natuurlijk
    om het eten op te zetten.
    Nu eten we wanneer het uit komt. We hebben toch met niemand rekening te houden.
    Maar weet je wat ik niet mis? Ja, ja, je weet het,
    je vieze zeiknatte voetbalkleren met al het gras ertussen diverse keren in de week met af en toe een onderbroek van een ander erbij. Dat mis ik echt niet. Nou lieverd het ga je goed. Veel plezier nog.

Veel liefs en een dikke knuf van pap en mam.

• 09 Juni 2008 - 09:25

Anke:

Zozo Bart,

Aan het koken!
    Volgens mij is het daar drie maanden feesten met de Amerikanen en dingen bekijken en af en toe een lesje tussendoor? Of lijkt dat alleen maar zo?
    Maarre klinkt allemaal weer goed. Dagen zeker aan het aftellen totdat Thessa komt?
    En ja...mijn reis is geboekt. Ik ga maar weer een keer met Joost op vakantie. Het wordt in drie weken een combi van Hong-Kong, Singapore en Maleisie. Dus voorlopig niks te klagen! Ben alweer benieuwd naar je volgende verhalen.

Liefs,

• 09 Juni 2008 - 23:35

Sjakkie:

Hee lieve BJ!

Sorry voor de hele lange radiostilte... :) Volgens mij ben jij beter be-internet daar in Peru, dan wij in Canada. 'k Heb nu pas je 2 laatste berichten kunnen lezen...

Even een korte, snelle versie dan van onze tocht tot nu toe... Anders is je site meteen vol... ;)

't Gaat goed hier hoor! De eerste anderhalve week veel kilometers gemaakt... ;) Na aankomst meteen de volgende dag doorgereden richting Vancouver, wel 1 nachtje ergens overnacht. Daarna 3 dagen in Vancouver doorgebracht bij Erica, Denis & Ashley! Was erg gezellig!

Daarna hebben we de ferry naar Vancouver Island gepakt! En hebben 't 1 en ander gezien. Erg mooi vooral! En natuurlijk een whalewatch-tour gemaakt. We waren lucky, want de killerwhales waren juist die dag terug gekomen! Dus die waren volop aan 't socializen, springen enzo. Gaaf! Nog anderhalve dag op Salt Spring Island (Gulf Island) doorgebracht en daar jouw slechtste Canadese kampeerervaring geevenaard!! Haha! Of misschien nog wel beter... ;)

Nu zijn we even in Taber, na de wedding. Was erg leuk trouwens! Iedereen natuurlijk gezien en gesproken... En Lynnette was echt supermooi!! Echt een princes. Zal wel proberen om binnenkort een foto te sturen... We wilden eigenlijk meteen daarna naar de mountains, maar 't regent de laatste dagen veel. Dus nu even in Taber, vandaag met Marten, Janine & tante Annet naar Writing on Stone geweest. 2e keer, maar er is veel improved daar!

Morgen gaan we naar Drumheller en dan hopen we dat daarna 't weer in de mountains wat beter is. Over een weekje vliegen we alweer terug, dus nu moeten we 't doen!

Jij regelt je zaakjes weer aardig, merk ik wel... ;) Leuk dat Thes binnenkort al komt! Hoop dat ik 'r nog even zie, maar dat zal krap worden als ze de 21e al bij jou is. Wanneer vliegt ze? Anyway, geniet nog van jullie trip samen! 'k Wou dat ik een stukje met jullie mee kon... 'k Ben trouwens geplaatst voor m'n co-schappen! In oktober kan ik beginnen... :D Not bad at all!

Hmm, volgens mij had ik je beter kunnen mailen... ;) Nou ja, dat ga ik nu niet meer doen. Is de rest van de fam ook meteen op de hoogte van ons reilen en zeilen hier... :)

By the way, als ik terug ben zal ik wel 's werk gaan maken van je inschrijving!

Take care!
    Love, Sjak

• 10 Juni 2008 - 20:08

Aad En |Matty:

Abrumador Bart wat je allemaal ziet en beleefd daar.Leuk om je te volgen.
    Maar ook leuk om zo op de hoogte te blijven hoe Jack en Martijn het maken.Hartelijke groetjes en een fijne tijd met Thessa

• 10 Juni 2008 - 21:10

Stefan:

Hey Lingo-fan, de inschrijving loopt hoor. Ze twijfelen alleen of ze ons als tegenstanders gaan inplannen tegenover onze doelgroep....75+

Hoe dan ook, als we maar meedoen. Geen tijd om daar te oefenen als ik je berichten zo lees. Het zal een hele belevenis zijn !

Alle goeds daar jongen, maar dat zal wel lukken :) Genietse !

Vriendelijke groetjes, Steef

• 24 Juni 2008 - 20:17

Sjwick:

Yooooooooo B to tha J,

Wassup Homie??? Zo te lezen heb je het erg naar je zin daar. Echt super vet om al je verhalen te lezen.
    Have fun nog voor de rest van je reis! Hopelijk tot snel weer!

Greetz Marcel