Regelweekje!! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu Regelweekje!! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu

Regelweekje!!

Door: Bartjan

Blijf op de hoogte en volg Bartjan

29 Mei 2008 | Peru, Cuzco

Hee iedereen!!

Ik heb hier weer wel het een en ander gezien en meegemaakt hoor, best een grappige week!! Sinds mijn vorige bericht eigenlijk ben ik via de school van Jessica, Gregg en Mike in contact gekomen met een hele groep (5 jongens vooral, maar ze zijn met zijn 10en geloof ik) Amerikaanse militairen, de jongens die ik ken zitten allemaal op de VMI, Virginia Military Institute, en zijn echt zo gek als een deur, ze zijn echt lekker amerikaans met de grote monden na een paar biertjes, grote verhalen over de wapens van thuis, en nog grotere verhalen over hoe het er in het leger aan toe gaat. Maar goed, zij zitten hier dus in totaal 4 weken, hoorde een soort van bij hun studie geloof ik, dus daar kan ik komende weken mijn hart nog mee ophalen, want het gemis aan ‘ slap geouwehoer’ ging langzaamaan een beetje vervelen, ik kan mijn hart dus ophalen!!

Afgelopen donderdag (de 22ste) was het Corpus Cristi hier in de stad, was wel grappig om te zien hoor, was echt een enorm feest, en de hele stad ligt ook stil. Het is van oorsprong een katholiek feest, want ze brengen ook uit alle delen van cuzco dan enorme beelden van heiligen naar het plaza des armas (centrale plein waar alles gebeurd) zodat de heiligen bij elkaar komen in de kerk. De Spanjaarden schijnen het ooit begonnen te zijn hier, maar de mensen van hier vieren het vooral nog omdat in de beelden schijnbaar stiekem heilige objecten van de inca-godsdienst werden verstopt. Hierdoor deden de inka’s toen ook al heel erg fanatiek mee, en dachten de Spanjaarden dat ze iedereen bekeerd hadden :) De mensen eten hier dan ook echt alleen maar Chiri-uchu, dat is eten wat samengesteld werd uit alle hoeken van het inka-rijk, je moet je dus voorstellen (dit is echt waar) dat je dus een bord krijgt met het volgende erop:
• Zeewier en een soort visseneieren (van de kust-inka’s)
• Koude kip en kavia
• Brood/mais koek
• Noten en fruiten (van de jungle-inka’s)
Tot zo ver de geschiedenisles! Maar goed, ik heb het geprobeerd maar ik kan niet echt zeggen dat ik er iets echt lekker van vond, behalve de pinda’s haha :) Maar goed, we moesten het met de hele school gaan eten omdat het traditie was, uiteindelijk nog het meest gelachen om elkaars vieze gezichten! Tot zover de donderdag dus! De vrijdag erna gebeurd er niet zoveel, mensen hebben allemaal een kater en krijgen nog meer het (manana-manana idee), manana betekend morgen trouwens! Ze blijven hier graag alles uitstellen…zo breng ik weleens mijn was weg, en dan staat er keurig op het openingstijdenbordje , van 8:00 tot 13:00 geopend, en daarna van 16:00-19:00 weer geopend. Alleen heb ik inmiddels wel geleerd dat je er ’s ochtends nooit voor 8:20 moet staan, want dan is ze er gewoon nog niet. Maar laatst had ik bijna al mijn sokken en ondergoed er gebracht, en ik kwam er keurig om 6:20 aan, GESLOTEN!! Dan is dat minder geslaagd ;)

Maar goed, het weekend verder helemaal goed doorgekomen met hier en daar nog wat stappen met onze Amerikaanse buddies, en vooral zaterdagavond veel lol gehad op het locale festival met de veelbelovende naam ‘ local fiesta de la cerveza’ moest wel goedkomen dus! Uiteindelijk werd het ook wel echt een leuk feestje hoor, met goedkope pils, en alleen maar pils, vonden de niet bier-drinkers uit de groep wat minder geslaagd maar ach, het plezier van de ‘mannen’ telt tenslotte ook zwaar! Was wel een leuk festival met 4 of 5 verschillende bands, en beetje salsa en rockachtige muziek. Het stopte alleen al om 12 uur, dus daarna zijn we nog eventjes doorgegaan naar de clubs.

Gisteravond (dinsdag) heb ik trouwens gevoetbald met de amerikanen en wat peruanen, en waarschijnlijk kwam omdat de amerikanen nog nooit hadden gespeeld en omdat de peruanen de schaarbeweging nog niet kennen, maar zowel Peru als VS zijn nu overtuigd dat Nederland het EK wint ;) Whaha nee onzin hoor, maar was wel leuk. Heb alleen wel gelijk mijn voet een beetje verknald maarja, en je hebt hier na 10 minuten dus niks geen lucht meer door de hoogte. Verder heb ik deze week alleen maar veel aan het regelen geweest, VEEL regelen, omdat ik na hier en daar rondvragen er achter was gekomen dat ik veel te veel betaal in mijn gastgezin. Op zich zou het nog wel meevallen als ze gewoon goed voedsel produceerden, maar dat doen ze niet, dus vaak eet je alsnog buiten de deur, dus geef je dus dubbel geld uit! Maar goed, ik wilde dus verhuizen en ben deze week een beetje op zoek gegaan daarnaar! En Thessa heeft haar tickets geboekt, eindelijk ;) dus moest ik even achter tickets naar Lima en vanaf Lima weer naar Cuzco aan, omdat ze een weekje eerder komt en ik dus nog niet klaar ben met leren. Was echt een immens geregel,m aar had het graag over voor dat extra weekje ;) Omdat Thessa het weekend voor het allergrootste feest van Peru aankomt, Inter Raymi geloof ik dat het heet, was het flink lastig om nog tickets te vinden die precies in het weekend vielen zodat ik geen lessen mis. Dus na een middagje zoeken en praten uiteindelijk voor elkaar gekregen om betaalbare tickets te vinden. Dit had nogal wat voeten in de aarde omdat ze eerst hadden gereserveerd op naam van ‘ van DAME’ en zo heet ik nu eenmaal niet, dusja dat wilde ik veranderd hebben, maar dat nam toch minstens een half uur in beslag om dat weer goed te krijgen. Zou je denken dat het toch geregeld is inmiddels, maar nu hebben ze thessa weer de verkeerde documenten opgestuurd dus moet ik er morgen toch maar weer even naar terug! (hoop deze keer echt op ‘ EVEN’ ).

De huizenjacht was ook een grappig verhaal op zich, ben eerst gewoon in de buurt wat aan het rondvragen geweest, maar dat was niet echt heel erg verstandig, want iedereen kent wel iemand, maar ze weten niks zeker. Dusja, schoot niet echt op. Toen kwam ik op het briljante idee whaha, om kranten te kopen en advertenties te checken, en ja hoor, stond er bol van. Dus ben bij verschillende adressen geweest, heb 4 a 5 verschillende advertenties bezocht...De eerste was wel in de buurt van het centrum maar viel wel wat tegen vond ik qua schoonheid van kamers enz, en de keuken stelde niets voor! Dusja, verder gaan kijken...daarna de tweede was echt HELEMAAL NIKS, echt zo'n oud smerig gebouw waar je liever maar niet gaat wonen, dus weer verder gegaan, volgende was wel erg mooi maar dan moest ik gelijk 3 kamers huren, dat was een familiehuis voor 6 personen zeg maar (Dat zetten ze ook niet in de advertenties ofzo, die zijn allemaal hetzelfde, alles is bonita en grande haha)...en dat was dan 350 dolar dusja, beetje overdreven vond ik, maar zag er op zich wel goed uit hoor! Daarna was ik er nog bij 1 geweest die gesloten was, en waar niemand aanwezig...toen zei er iemand dat ik savonds maar even terug moest komen, maarja, dat was nog niet zo makkelijk natuurlijk want ik had om half 7 de bespreking over het tripje van dit weekend naar Puno met de school!

Dusja, toen ben ik eerst maar naar de telefoonwinkel gegaan, omdat ik ineens niet meer kon smsen, zowel niet lokaal als internationaal. Daar met kunst en vliegwerk uitgelegd dat ik eerst altijd gewoon kon smsen maar dat het nu niet meer ging! Blabla, hij probeerde me eerst nog af te wimpelen met een bonusverhaal omdat hij het zelf gewoon niet snapte hij begon over dat het soms normaal is dat er dingen in de abonnement of contract veranderen omdat er dan bonussen wegvallen na een tijdje. Nou ik die vriendelijke meneer uitgelegd dat dat dus niet het geval was, want ik heb gewoon een prepaid-kaart en geen contracten of iets. Want officieel heet ik bij hun in de winkel geloof ik ‘Bardjam Bam Danne’ Zo schreven ze het op nadat ik het gespeld had, dus of mijn spaans is nog niet foutloos, offuhhh…vul zelf maar in ;) dus na een uur praten de meneer eindelijk zo ver gekregen dat hij de telefoon ging resetten zodat ik dus gewoon weer kon smsen, daarna ben ik op de terugweg dus nog maar even langs die laatste waar eerst niemand was gegaan, want ik dacht, ik probeer het gewoon nu! En het is in de buurt van mijn eigen huis dusja, dacht dan rij ik er wel langs met het taxietje...

Daar aangekomen was de mevrouw er nu dus wel! En wat blijkt, pracht appartementjes!!!!!! Kheb een paleisje gevonden haha ;-) Het zit vlak aan de avenida de la cultura (das de straat waar ik nu aan zit) en denk dat het 20 minuutjes lopen is naar de plaza, das op zich nog wel wat, maar het ziet er echt heel goed uit...en taxi's als we geen zin of tijd hebben zijn niet zo duur! Het zijn appartementjes, maar eigenlijk ook kamers...tis beetje dubbelop...het zijn soort flatjes van 3 verdiepingen, en op elke verdieping zitten 2 kamers...maar met elk van die kamers heb je dus ook tegelijk een heeeeele grote vette woonkamer, een mooie keuken, koelkast, tv met kabel op je kamer, een badkamer met een bad/douche en een grote stereo in de woonkamer staan! En ik zit op de 3de verdieping en ik heb nog best een leuk uitzicht over de sportterreinen van de Peruaanse cios opleiding (ofzoiets). Dus niets te klagen, en dit allemaal voor de prachtige prijs van 180 dollar voor een maand :)

Dusja, het was even wat geregel, maar dan heb je ook wat; een telefoon die werkt, een ticket voor jezelf en je lieve vriendinnetje, en een huis waar je diezelfde vriendin in kan ontvangen! Verder staat er dus voor komend weekend een trip met de school op het programma, wat het precies inhoudt gaan we wel zin, want de voorlichting stelde niet veel voor haha! Nou het is best een lang verhaal geworden, chapeau als jullie het allemaal hebben uit kunnen lezen!!

Hoe is het verder allemaal in Nederland? Redelijk tropisch las ik pas? Hoe maakt mijn omaatje het? ’t Ouwe ’t eige? Oud en versleten? ;) Oma weet wel wat ik bedoel haha…de mannen van duiveland allemaal veel plezier op het weekendje trouwens, dat is deze week toch? Of later? Hoe gaat alles in het goese? Al veel genoten van de nieuwe boot? Hoe is het met de oma’s bij jullie? Beiden al weer wat beter hoop ik?

Ik was eigenlijk van plan om te reageren op jullie vragen opmerkingen, maar de website deed het gisteren niet, dus ik kan ze niet goed vinden, dus ik hoop dat ik dat volgende keer kan doen!

Groetjes Bartjan



  • 29 Mei 2008 - 13:36

    Joos:

    K ben weer de eerste!! JOehoeeeee!!! Hier is het inmiddels niet meer warm. Wel een beetje druk dus ik moet het heel kort houden. Alles loopt lekker door hier bij Jere, maar we missen je gezeligheid best wel hoor! gnagna!! Leuk bericht van je, en ja ik heb het helemaal gelezen, dus bedankt voor de chapeau!! Liefs en geniet van alles! Joos

  • 29 Mei 2008 - 18:30

    Anke:

    Ey Bart!

    Je maakt wat mee! Ik ben blij dat de VS en Peru in ons geloven met het voetbal; ik ben al blij als we de volgende ronde halen :) Maarre jullie van Dammetjes zijn aardig verdeeld op de wereld. Jack en Martijn in Canada, jij in Peru en je ouders in Nederland. Erg leuk dat je zo makkelijk contact maakt met iedereen.
    Wanneer komt Thessa precies? Veel plezier i.i.g.

    Liefs,

  • 30 Mei 2008 - 14:39

    Tante Matty:

    Leuk verhaal Bart ga zo door, ik geniet er van,
    groetjes van de Oorschotjes

  • 01 Juni 2008 - 13:33

    Namens Je Ouwe Oma:

    Hoi Bartje,

    Namens je ouwe oma krijg je de hartelijke groeten. Ze kan je heel goed begrijpen wat het eten betreft.
    Zelf weet ze ook niet wat ze allemaal eet, ze gooien er zoveel troep in, zei ze, dat je het er alleen maar van aan je maag krijgt ha,ha.

  • 05 Juni 2008 - 14:21

    Wilmar :

    Het weekendje met de voetbal was natuurlijk weer een 'drama'!
    Het was weer ouderwets 'dikke mik'(zit een lang verhaal achter, maar als ik die uitleg is het niet grappig... dus hou ik het bij dit):)

    En zeg maar in het engels tegen die Amerikanen dat hoogmoed ten val komt! ( de vertaling van dit is: Highcourage will fall down!) :)

    Maar nu iets heel cliche's : Viel Spass!

    Später

  • 05 Juni 2008 - 14:24

    Daniëlle:

    Hey Bartjan! Grappig je net ff op hyves gesproken te hebben. Had nog nooit "gekwekt" dus vandaar dat het misschien niet zo vlotjes ging haha. Ben erg benieuwd ook naar je foto's! Ook weer een tijdje geleden dat je er geplaatst hebt, hint hint ;)

    Groetjes! Daniëlle (en Daniël)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Bartjan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 55173

Voorgaande reizen:

18 Juni 2010 - 13 April 2011

Werken en Reizen in Zuid- en Centraal-Amerika

28 April 2008 - 15 Augustus 2008

USA, Peru, Bolivia en Chili, 2008

27 Oktober 2011 - 30 November -0001

Richting Azie en Oceanie!! :)

Landen bezocht: