Cuzcoooo en omgeving :) - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu Cuzcoooo en omgeving :) - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu

Cuzcoooo en omgeving :)

Door: Bartjan

Blijf op de hoogte en volg Bartjan

20 Mei 2008 | Peru, Cuzco

Hallo familie, vrienden en bekenden!

Het is alweer een tijdje terug, dus het werd weer eens tijd! Nu heb ik sinds het laatste bericht ook weer niet bijzonder veel gedaan maar ik ga het toch boeiend proberen te vertellen. Ik ben afgelopen woensdagmiddag met anna, jessica en vincent (Jaja, lekker internationaal heh :)) naar Tipon geweest, dat ligt vlakbij cuzco en konden we gratis bezoeken met onze ‘ biljeto turistico’ die om de 1 of andere manier maar 10 dagen geldig is, en omdat we hem moesten aanschaffen voor het paardrijden waarvan jullie al gehoord hebben ;) dachten we zuinig als we zijn dat we het ook maar goed moesten gebruiken! Die biljeto is gewoon een soort van strippenkaart (lees als: geldklopperij voor dagtoeristen) waarmee je iets van 16 verschillende dingen kan bezoeken waaronder museums en dergelijke (die vielen trouwens vies tegen in Cuzco, maar het schijnt dat de mooiste musea in Lima zitten). Ik heb mijn zoete wraak genomen door met mijn studentenkaart van vorig jaar (want ik ben dus officieel geen student meer) lekker maar de helft te betalen :)

Tipon was in de tijd van de inka’s een soort van ‘boeren-hoogstandje’ om het maar even oneerbiedig te noemen, zo zie je maar dat ik mijn ‘roots’ hier niet vergeten ben haha! Nee maar dat is echt heel gaaf om te zien hoe ze het zo voor elkaar gekregen hebben om terrassen te vormen om gewassen te telen, en er ook voor te zorgen dat er, door een ingenieus irrigatiesysteem, nooit meer dan 50 meter gelopen hoefde te worden om water te geven! Best interessant om te zien enzo, alles werkt ook gewoon nog, ook wel knap!! Verder staan er ook nog ruines van huizen en opslagplaatsen rond de terrassen. Ik hoop dat de foto’s die ik er binnenkort vast wel van zal plaatsen jullie wat meer duidelijk maakt haha! Maar het was dus wel gezellig, we hebben het gewoon na de lessen gedaan, waarbij vincent de enige dappere onder ons was die de ‘Cuey’ aandurfde, de cavia! Zag er erg smakelijk uit moet ik zeggen :S Vincent respect!

Verder ben ik afgelopen zaterdag op een tour door de sacred valley geweest, naar 3 verschillende ruines, waarvan de laatste(Chincero) een aanfluiting was haha, maar goed, de andere twee waren wel erg mooi hoor, Pisac en Ollaytantambo (er zal vast wel ergens een taalfout inzitten!) Pisac is een soort van nog grotere vorm van het hierboven beschreven Tipon, en Ollaytantambo was een soort van fort, met veel tempels en dergelijke erin en ook veel religieuze onderdelen van de inka’s kwamen erin terug. Ze waren nogal briljant met zon en water bleek nadat onze gids voor de 15de keer achter elkaar in gebrekkig engels had gevraagd ‘my friends, your attencion one time more please for me’ best mooi om te zien maar erg lastig met tekst uit te leggen haha. Komt later dus nog weleens! Maar goed wel heel erg mooi en enorm indrukwekkend hoor, ben blij dat ik geen inka was want ik was al doodop van het naar boven lopen en dergelijke!!

Naja verder gaan na een tijdje een paar ’problemen’ wel opspelen, zoals bijvoorbeeld het gebrek aan frikandellen (speciaal), broodjes hamburger van de bakplaat, en een frietje pinda, normaal toch wekelijkse kost!! Tja, rijst is ook niet alles en daar zijn ze hier nogal gek op! Ow en moeder, ik mis de groente ook wel hoor, dus wees gerust ;) Dus groot is ook het plezier als iemand weer van die fijne leuke dingen van thuis ontdekt zoals; Edammer kaas bij de MEGA (een winkel) en pinda’s bij je drankje bij een bepaald restaurant (dan betalen we graag wat meer, want je vindt hier nergens pinda’s!) en een Pub waar ze heineken schenken. Verder ga je hier langzaamaan de trucjes van de locals wel leren kennen, dus inmiddels wordt ik bijvoorbeeld niet meer opgelicht in de taxi’s want ik geef nu gewoon niet meer dan ze horen te krijgen :)

Verder staat er voor dinsdagavond nog een pokeravondje op de planning, met Octavio (mijn Braziliaanse huisgenoot), Vincent (de ruige hamster-eter), Gregg (Amerikaanse luchtmachtmajoor), Mike (Zit ook bij de Amerikaanse luchtmacht en moet voor een aantal jaar gaan werken in Lima, daarom leert hij spaans) en Jack (56-jarige globetrotter die werkelijk overal geweest is en alleen maar reist), en misschien jessica, maar die twijfelt nog tussen poker en yahtzee!! ;) En het plan is om eens op zoek te gaan naar een spa of wellnesscentre waar ze jacuzzi’s hebben, want dat is toch wel erg lekker haha!

Nou dit was het wel zo’n beetje, ik ben vast nog veel vergeten, zo merk ik bijvoorbeeld dat ik niet verteld heb over het stappen, maar ja. Dat was ook gezellig hoor, alleen de laatste 10 meter is nooit te doen vanwege iedereen die je wil overhalen ergens anders heen te gaan :)

Bedankt allemaal voor jullie reacties!!

Groetjes Bartjan

P.S.
*Josianne (en dames/heren van Jere) ik denk dat jij een record kan vestigen aan ‘eerste reacties’ want je bent waarschijnlijk de eerste die zijn mailbox betaald opent ;) Bedankt voor de update het, en succes in het warme kantoortje!! Ennuhh dat je dit leest is illegaal heh!!! Allemaal de groetjes!!
* Tante Annie, het is hier een beetje heel erg verschillend eigenlijk, het is eigenlijk tussen de 20 (schaduw) en 27 (zonnetje) graden tussen 10:00 en 18:00. En daarna koelt het best snel af! Dus je moet altijd alles bijhebben qua kleding!
* Matthijs, voor die knollen ben ik wat angstiger dan die 10 sol pilsners!
* Daan en Daan, owh kijk aan, jammer om te horen dat je trip niet doorgaat, maar begreep van thessa dat je volgend jaar wel kon toch? Ow gefeliciteerd danielle, wanneer ga je uitslag krijgen? Of is dat niet bekend? Trouwens Salsa en ik dat duurt nog wel een aantal jaar voordat wij elkaar kennen, ik ben een plank vergeleken met de latino’s!
* Niels, ja de mensen hebben tegenwoordig ook niks meer voor de ‘ dienders’ over heh! Met dat leren komt wel goed hoor, ze zijn redelijk overtuigend op school Succes met aardige mensen blijven vinden zodat je kan blijven internetten ;) , en groetjes heh!! Schiet je al op met leren trouwens?

  • 20 Mei 2008 - 06:53

    Joos:

    Ben ik gewoon weer de eerste hahaha!!! En ja nog betaald ook, laat de baas het maar niet weten, misschien leest hij dit ook wel (oeps...) Leuk om te lezen wat je daar allemaal doet. echt heel erg duidelijk Bart-Jans :)
    Mis je nog niet de broodjes tevredenheid of Daily's op de vrijdag?? Naja die heb je daar misschien ook.
    Hier is het inmiddels weer afgekoeld. Gelukkig wel, anders bereiken je hersens het kookpunt en das ook niet goed voor het functioneren.
    Nou ik zou zeggen vee plezier en tot je volgende update. Toedeloeeee

  • 20 Mei 2008 - 08:52

    Paul En Trudy:

    Hey BJ tje..
    Leuk (en lang) bericht om te lezen! Tja,
    die strippenkaart..we verwachten ook niets anders van een bedrijfseconoom he.
    Zekers alles goed en optimaal inzetten, daar heb je nu eenmaal voor gestudeerd!! Wij missen in elk geval vaak je snelle rekenvaardigheid hier wel hoor als we iets moeten uitrekenen....
    Leuk dat je er ver weg voor moet reizen om ook het mooie boerenleven van je ouderlijk huis te (her)ontdekken! Wordt het toch misschien nog boer Bartje??
    Misschien kun je het plan overhevelen naar je vader of kun je het in Nederland introduceren? Is misschien nog geld mee te verdienen ook....
    De aloude inca's leefden tenslotte ook al van de landbouw!
    Er zijn toch wel ontzettend veel bezienswaardigheden die aan die inca cultuur en tijd herinneren? En mooie bouwwerken?
    We hopen daravan nog eens wat foto's van je te zien.
    Nou Bart, vanmorgen hebben we bij gebrek aan jouw aanwezigheid hier ter plekke jouw honneurs waargenomen en Thessa uitgezwaaid voor de belangrijke vervolgstap voor haar vliegopleiding waarvoor ze vandaag naar Houten moest. Benieuwd hoe het allemaal gaat, het was in elk geval errug vroeg op!! Dat alleen is al een knappe prestatie he van ons...Je hoort er verder via Thessa wel van in haar eigen mails en gesprekken met jou..
    Dat was het voor nu even, want zoals altijd: erg druk hier op kantoor.
    Wordt vervolgd..
    groetjes van Thessa's ouwelui

  • 20 Mei 2008 - 10:27

    Sjak:

    Zeg Bart, ik dacht dat je daar naartoe ging om te studeren, toch? Maar prrrrrrrrrt poeh! 't Is maar wat je studeren noemt... ;) De meesten zouden 't gewoon vakantie noemen. Haha!

    Maar ik had je wel 's willen zien op dat paard! Heb je geen foto laten maken? Da's dan wel een leuke om op je site te zetten... :)

    'k Zal je nog wel ff terugmailen over je master-inschrijving. Niet dat er nieuws is...

    Aanstaand weekend zal ik skype nog wel even installeren voor mama. Want vandaag over een week is ze helemaal kinderloos, dus dan moet je 'r maar eens skypen...

    Hee, 'k hoef volgens mij niet te zeggen dat je maar goed moet genieten daar, want dat komt volgens mij wel goed... :D

    Dikke kus van je zus!

  • 20 Mei 2008 - 16:47

    Leen:

    Hey Bart, het gaat je allemaal af goed zo te lezen, je studie doeleinden steken nog niet echt de kop op geloof ik haha. Hey voor het pokeren tip 11: spreid je winstkansen he want je zit in een aardig getalenteerd gezelschap om te pokeren zo te zien!

    Hier alles top verders, alleen de voetbal ligt stil, oja komende donderdag toernooi van piet in barendrecht was vorig jaar wel lache he dat mis je nu helaas, we nemen er wel 1 extra.

    Plezier daar, en hou de conditie op peil he!

    Groet

  • 20 Mei 2008 - 20:31

    Martijn:

    Hey BJ,

    Al heel wat berichten gelezen, en merk wel dat je je niet verveelt. Wat pokeren betreft kan je ze hier nog wel wat leren over hoe je vals moet spelen, haha. Wel lekker dat je privéles hebt trouwens, je leert vast veel meer dan in groepsverband. Maar het is in ieder geval zeker zoveel vakantie als studie begrijp ik er wel uit. Niet zo'n verkeerde keuze geweest dus, als je veel wilt zien. Nou, wij stappen volgende week het vliegtuig, ook even lekker vakantie houden! Dan is Kimmie dus even enigs kind, haha. Maar ik zie het volgende bericht weer wel eens aanwaaien!

    Groet,

    Je broeder

  • 21 Mei 2008 - 13:15

    Jan En Lena:

    Hé lieverd,

    Heb je het een beetje kunnen winnen gisteravond met pokeren? Jessica heeft wel voor yahtzee gekozen zeker, die had al snel door dat er van jou niet te winnen valt.
    Jij geniet met volle teugen als wij je mailtjes zo lezen. Volgende week je zus en je broer nog weg dan blijven alleen de werkpaarden nog over. Nou ja, het oude vlees moet eerst op zullen we maar denken. De kost moet tenslotte ook verdiend worden.
    Pa en ik hebben van de zomer tenslotte ook een paar halve dagen vrij om de kinderen naar het vliegveld te brengen en hopelijk ook weer op te halen. Maar we houden geen site bij hoor. Dat wordt te eenzijdig ha,ha.
    Nou Bart geniet ervan, we gunnen je het van harte, je bent maar één keer jong.

    Heel veel liefs en een dikke knuffel van pap en mam.

  • 21 Mei 2008 - 18:17

    Kloetjes:

    Hoi Bart(je)
    Ik weet niet of jij het leuk vindt om al je belevenissen op te schrijven, maar wij vinden het wel heeeeel leuk om je zo te kunnen volgen, dus ga zo door mijn zoon en gij zult (eindelijk eens) SPINAZIE eten, dat vindt je moeder ook zo lekker!!!??
    Veel plezier, geniet ervan.
    Lieve groetjes
    van de Kloetjes


  • 22 Mei 2008 - 17:59

    Heleen:

    Hoi Bart Jan
    Wat geniet ik van je verhalen, in gedachten reis ik mee,geniet ervan,AL moeten er in Oosterland,wel bloemkool selderij etc etc gezet worden, en dat zul je vast wel missen,enne ze missen jou hulp, er is ook veel vuulte zei je moeder
    Eten ze in Peru ook spinazie ? dat lust je toch zo graag ?
    je spaans gaat prima zo te horen,heb je al leuke Lama truien mutsen handschoenen gezien ?dragen de dames ook van die grote zwarte hoeden ? ook zo kleurrijk als in Bolivia ?
    Ik denk dat je rugzak boordevol verhalen komt,groetjes eee, ik kijk weer uit naar je nieuwe e mail
    Heleen

  • 23 Mei 2008 - 08:02

    Lena:

    Hé Bartje,

    Het doet me heel goed dat je toch de groente mist in Peru. Maar nu weet iedereen dat ik geen SPINAZIE lust ha, ha.
    Maar wel fijn dat je je boeren komaf niet onder stoelen en tafels steekt.
    Wie weet wordt het inderdaad nog boer Bartje. En Thessa de vliegende boerin.
    Komt met het vliegtuig de produkten halen op Oosterland om het in andere landen te verhandelen. Ik zie het helemaal voor me.

    Kus mama Lena

  • 23 Mei 2008 - 20:32

    Stefan:

    Hey Bartjan,

    na het lezen van je bericht ben ik ook weer helemaal bij...geen Jere-recordhouder (en betaal zelf...niet zo slim ?!) Hoe dan ook; leuk dat je het zo naar je zin hebt en lekker aan het genieten bent. Laat ons de business maar draaien ! Blijf je volgen en je weet...de test volgt of je in het Spaans Vlissingse koffie kan bestellen (of anders gewoon zelf pakken :)

    't Ga je goed amigo

  • 25 Mei 2008 - 20:34

    Aad En Matty:

    Hoi Bart,

    We genieten erg van je verhalen, bovendien maak je me erg nieuwsgierig naar Peru.
    Een reisje Peru lijkt me wel wat, misschien samen met je moeder inplaats van een dagje Utrecht.????
    Bart kun je daar het EK voetbal straks volgen of moeten we je op de hoogte houden?
    Oom Aad is gisteren met Joost naar de oefenwedstrijd Oranje/Oekraïne geweest.
    De jongens hebben het reuze naar hun zin gehad, wat wil je als je club met 3-0 wint.
    Bart mocht je heimwee krijgen naar de Hollandse of Zeeuwse kneuterigheid zoek dan maar even broodnodige ondersteuning.
    Ga naar de eerste beste Peruaan en vraag "dónde puedo encontrar un ministro".
    Groetjes je oom en tante.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Bartjan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 55173

Voorgaande reizen:

18 Juni 2010 - 13 April 2011

Werken en Reizen in Zuid- en Centraal-Amerika

28 April 2008 - 15 Augustus 2008

USA, Peru, Bolivia en Chili, 2008

27 Oktober 2011 - 30 November -0001

Richting Azie en Oceanie!! :)

Landen bezocht: