Het eerste weekje les! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu Het eerste weekje les! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu

Het eerste weekje les!

Door: Bartjan

Blijf op de hoogte en volg Bartjan

14 Mei 2008 | Peru, Cuzco

Hola mensen!
Nou het is al wel een tijdje geleden sinds mijn laatste berichtje! Excuses! Ik zal jullie zo goed mogelijk proberen bij te praten over mijn eerste week in Cuzco! Mijn lessen gaan best wel vlot, omdat er op mijn school niet zo heel veel leerlingen zijn krijg ik zonder dat ik dat besteld heb, gewoon privé-les. Dus dat is wel goed geregeld, want zo leer je het dus redelijk snel en heb je dus niet het probleem dat je op andere studenten moet wachten als die het eventueel wat minder snel zouden snappen. De eerste week heb ik echt ongelofelijk veel grammatica moeten slikken, met dan wel de uitleg dat ik dat eerst moet weten voordat ik echt veel kan gaan praten. Al moet ik zeggen dat ik de benodigde dagelijkse woordjes inmiddels wel versta en kan uitspreken ;) En ook ben ik een meester in het vragen van de rekening haha maar zonder dollen, ze praten echt enorm snel dus ik moet best wel veel doen om het bij te houden en om het te blijven snappen enzo, maar goed! Ik ben er nog maar anderhalve week echt aan het leren dus er is nog hoop!

Maar goed, verder heb ik het hier dus echt niet slecht, er zijn wel hele arme buurten hier hoor, maar daar woon ik niet echt bepaald in, het huis ziet er puik uit. En je wordt alleen helemaal gek van alles en iedereen die je van alles probeert aan te smeren. ‘ Want to buy fingerpuppet’ hoor je hier nog meer dan een gemiddelde ‘ tot ziens’ . Deze mensen zijn ook nog eens redelijk bijdehand, want als je zegt ‘ no gracias’ dan zeggen ze doodleuk ‘ why not?’ mijn mond viel bijna open de eerste keer! Ook de proppers hier zijn verschrikkelijk die kennen weer enkele leuke woordjes als ‘gratis drinken’ en ‘aaahhh amsterdam!!’ , en als ik iedere massage die ik aangeboden heb gekregen had genomen dan was ik nu waarschijnlijk helemaal stuk gekneed.

Verder is het echt een gave stad, heel erg veel oude maar wel mooie gebouwen. En de inca-cultuur zie je echt in alles terug. Alles is echt ontzettend goedkoop voor Europese maatstaven, en dan is Cuzco nog zo’n beetje de duurste stad van heel peru omdat het echt veruit het meest toeristisch is. Dusja…paar feitjes op een rijtje, gewoon delen door 4 en dan nog iets minder denken dan heb je het bedrag in euro’s:

- Taxiritje kost gemiddeld 2 a 3 Sol
- Gisteren gegeten voor 7 sol (Tomatensoep, Spaghetti bolognese en flensje na)
- Biertje (van 650 ml) kost in de kroeg 10 sol
- Biertje (blikje) kost in winkeltjes 2,50 (Koud)
- Mooie warme gebreide alpaca trui 23 Sol

Oftewel, het is best te doen om budget-te-reizen hier, zeker als je merkt dat het in de minder toeristische gebieden nog minder. Ik vind het daarom ook vreemd dat je op bijna niemand zijn site leest ‘ Als je wil gaan; neem niks mee en koop alles daar!!!!’ Had me veel geld gescheeld haha ;) Dus bij deze voor iemand die nog plannen heeft; het hoognodige meenemen, de rest gewoon kopen! Stimuleer je de economie hier ook nog een beetje. Kunnen die mensen best gebruiken, want er zijn ook echt heel erg arme wijken, alleen zie je die alleen vaak uit de bus of als je ergens heen moet. Dat zijn ook gelijk weer de wat minder veilige wijken. Ik ben trouwens nog helemaal niks kwijtgeraakt, de mensen die me een beetje kennen weten dat dit al heel wat is. Maar goed, laten we hopen dat ik het ook zo vol kan houden. Ik had wel een keer mijn tas laten liggen in het restaurant, maar die lag er na 3 dagen nog steeds netjes op me te wachten. Dus enorm veilig hier, of zou het zijn dat er alleen een flesje wat er en een lonely planet in zat? We zullen het nooit weten :) Verder is het hier best heel gezellig om te stappen, ben afgelopen weekend met mijn huisgenoten en Nederlandse vriendjes wat gaan drinken, en zodra de salsa klaar is dan komt Nederland op de dansvloer haha :)

Ik ben trouwens afgelopen week ook gaan paardrijden met mijn nieuwe Hollandse maatjes van hier, nouja paardrijden, meer meehobbelen en doodsbang zijn als het beest ineens uit zichzelf hard wilde rennen! Ik had niet altijd breed haha, voor mij waren het best pittige beestjes, maar vincent (heeft er wat meer verstand van) bestempelde ze als ‘ ze zijn dood, ze weten het alleen zelf nog niet’ . Eerlijkheid gebied te zeggen dat ze het allemaal wel HEEL erg op de automatische piloot deden maar goed, het was wel grappig, het was een trip die langs verschillende mooie plaatsen rondom cuzco ging, dus wel erg mooi hoor! Maar paardrijden is toch niet helemaal mijn ding, ondanks de oefening die ik ooit toch opgedaan heb bij Camping kloet, maar ik ben blijven zitten, jullie verdienste Kloetjes!

Tot zover eigenlijk mijn eerste week, op wat kleine probleempjes na (2 dagen geen water in het huis) en het mindere klimaat (lees als: Regen) van het begin van deze week gaat het hier allemaal goed! Bedankt allemaal voor de berichtjes, mailtjes, en conversaties met mijn mamsje haha

Tot horens!

Bartjan

Ow trouwens, ik ga nu morgen uiteindelijk proberen wat foto’s er op te zetten, maar ik beloof niets, ik heb geen idee of jullie daar ook bericht van krijgen als ik ze later plaats, maar anders zie je ze vast volgende keer!

  • 14 Mei 2008 - 06:47

    Joos:

    He BArt, Geweldig om te lezen dat je het zo naar je zin heb! Hier is alles nog een beetje hetzelfe, MZW zijn we kwijt, tenzij Michael in beroep gaat, maar we denken zelf dat hij dat niet doet... Op de planning is het een komen en gaan, de nieuwe Nicky (ja das grappig he, Nicky 1 en Nicky 2) is niet meer teruggekomen, Hij was 2 dagen afwezig, zijn auto was stuk, en hij had geen geld om met de trein vanuit Vlissingen te komen! Wat een giller he? Nou Olaf heeft m dus weg gebonjourd! En de oude NIcky vind het bij nader inzien toch wel leuk, dus die blijft, en er is gisteren weer een nieuwe aangenomen. Ik ben benieuwd.... Nou ik ga weer werken, want je weet illigaal internetten ..... dat mag niet he? Veel plezier en tot je volgende bericht! Ciao!! Joos

  • 14 Mei 2008 - 06:54

    Moeders:

    Hé lieve Bart,

    Mijn mond viel ook open van verbazing,toen
    ik in je mailtje las dat ze zo bij de hand zijn. Gelukkig ben jij dat niet ha, ha.
    Leuk om al je belevenissen te volgen.
    Succes met je spaanse les, maar als je terug komt praat je gewoon zeeuws hoor.
    Want de zeeuwse tael is de mooiste van allemael. Het ga je goed. We denken aan je.

    Heel veel liefs van het thuisfront

  • 14 Mei 2008 - 07:00

    Jeremiasse:

    Zo te lezen is het heel gaaf daar. En wij
    maar zwoegen of het warme kantoor. Jammer
    dat het weer niet mee zit.

    Groetjes van Jozianne, Anouk, Lindy, Ingeborg en Mariska

  • 14 Mei 2008 - 08:06

    Annie V D Sluis:

    Hoi Bart

    Volgens mij heb je het al goed naar je zin, een beetje leren en dan Privè les,wel heel bijzonder.En je hebt dan ook nog tijd om de omgeving te verkennen, natuurlijk kan je geen hele dag leren, dat mag dan ook wel. Maar is het daar erg warm, daar ben ik wel nieuwsgierig naar! Of het daar nu 20 of 30 graden is! Wij wensen je het allerbeste en natuurlijk niet je tas in een restaurant laten liggen he!!!!!!!!Dan zie je maar dat daar ook goede mensen wonen!
    Groetjes Tonnie en Annie v d Sluis

  • 14 Mei 2008 - 10:46

    Huub Verkaik:

    Goed van je te horen man! Heel veel succes daar en een hele goede tijd toegewenst!

    Namens
    VIA / REMACO

    Huub Verkaik

  • 14 Mei 2008 - 20:01

    Anton En Ina:

    Hoi Bart Jan,
    Leuk om zo een beetje met je mee te mogen reizen. En te lezen hoe alles er daar aan toe gaat.
    Het ga je goed daar, maar zo te lezen zal dat wel lukken.

  • 15 Mei 2008 - 10:19

    M-a-d-d-o-C:

    Goed bezig hoor... Niet teveel 10sol bier drinken, kijk uit voor die knollen en leer ze he!

  • 15 Mei 2008 - 17:04

    DD:

    Hey Bart!
    Leuk te lezen wat je allemaal doet daarzo! Stoer hoor dat paardrijden ;) Zo te horen ook al best wat mensen leren kennen enzo...
    Leuk te zien dat je ook foto's hebt toegevoegd.
    Ohww btw, Irak gaat niet door, dusse je bent de enige reiziger nog;)
    Danielle heeft vandaag dr scriptie ingeleverd, dus spannend, je hoort t wel. Jij heel veel succes daar met de spaanse lessen en de salsa:p
    Groetjes gezamenlijk om de beurt een zin typende ;) Daniel&Danielle

  • 16 Mei 2008 - 14:08

    Niels:

    Hey bartje!!!

    Sorry dat je zolang niets van me hebt gehoord man! de reden is eigenlijk heel simpel: Ik "leen"in Den Haag internet van degene die zo vriendelijk is geweest het niet te beveiligen met een wachtwoord.... De laatste weken zijn er echter bijna geen aardige mensen meer in het Haagse. Heb dus al een tijdje geen internet meer gehad. gestolen goed gedijd niet zullen we maar zeggen he?? ;) Ik lees dat je het best naar je zin hebt in Peru. Hoop dat je je een beetje op je studie kunt richten tussen de mooie dingen van de natuur daar... ;) hey, het ga je goed, ik ga je proberen wat sneller weer een berichtje te doen!

    Groetjes,
    je zwager

  • 19 Mei 2008 - 12:01

    Coby Den Boer.:

    leuk bart om al je belevenissen te lezenwe genieten er van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Bartjan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 55161

Voorgaande reizen:

18 Juni 2010 - 13 April 2011

Werken en Reizen in Zuid- en Centraal-Amerika

28 April 2008 - 15 Augustus 2008

USA, Peru, Bolivia en Chili, 2008

27 Oktober 2011 - 30 November -0001

Richting Azie en Oceanie!! :)

Landen bezocht: