Update vanaf Cusco!! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu Update vanaf Cusco!! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu

Update vanaf Cusco!!

Door: Bartjan

Blijf op de hoogte en volg Bartjan

28 Augustus 2010 | Peru, Cuzco

Holaaaaa vrienden, familie en belangstellenden ;)

Ik zit op dit moment met mijn laptopje in de kroeg dit berichtje te schrijven en te internetten, wat wil een man nog meer?? (Dit lijkt misschien een rare openingszin, maar ik had Bjorn beloofd hiermee te beginnen haha). Het is bijna anderhalve maand geleden sinds jullie voor het laatst van mij gehoord hebben, en dat komt mede door het voorgaande berichtje wat jullie gekregen hebben. Er was schijnbaar een probleem met 1 van mijn vorige reizigers, deze persoon had Sawadee erop attent gemaakt dat ik een blog had...en dat vond hij/zij niks ivm privacy...schijnbaar! Beetje jammer, maar waar! Maar goed, nu dus maar met een wachtwoord voortaan schrijven, dan kan ik ook gewoon schrijven wat ik wil, dat scheelt ook weer!! :)

Ik ben inmiddels in mijn eerste vrije week in Cusco, en vermaak me best eigenlijk! Al de hele week heb ik van die grappige ontmoetingen met verschillende personen! Het hele verhaal begint eigenlijk een maand geleden, toen ik tussen groep 1 en 2 een week vrij had, ben ik in lima gebleven in hetzelfde hostel als altijd. Daar heb ik toen een Nederlandse jongen ontmoet, Abel, die ook voor lange tijd in Zuid-Amerika zat, hele dag met hem beetje doorgebracht, samen gekookt enzovoorts en afgesproken dat we in oktober weer even contact op zouden nemen met elkaar om misschien samen door Venezuela te reizen, want dat is niet echt een makkelijk land om in je eentje te gaan verkennen...beetje lastig en gevaarlijk! Maar na een dag ging hij er weer vandoor richting Bolivia, dus verder ook niet meer aan gedacht want het zou nog wel een tijdje duren!

De dag erna kwam onafhankelijksheidsdag er aan, en die heb ik samen met 2 engelsen (Cal en Martin) gevierd, erg gezellig geweest, lekker op stap geweest tot in de late uurtjes (je hebt tenslotte maar 1 week vrij, en het is maar 1 onafhankelijkheidsdag :))! Kom ik afgelopen maandag terug in Lima, nadat ik mijn groep op het vliegveld gezet heb, stap ik het hostel binnen en zie ik ineens Martin daar weer zitten! Hij zou schijnbaar de volgende dag terug naar de UK vliegen, dus supergrappig, dus weer een gezellig avondje in Lima gehad, en hij vertelde me dat Cal de volgende dag zou komen want zijn vlucht was een dag later. Dus volgende dag kwam Cal idd, en ben ik met hem en de eigenaar van het hostel voetbal gaan kijken (Champions league kwalificaties), ik voor Ajax en hun voor Tottenham Hotspur! Ik keihard in de spanning want het was nogal een spannend potje, en die twee maar lachen de hele tijd, want Tottenham stond al binnen 20 minuten 3-0 voor ofzo, dusja...maar uiteindelijk zijn beide teams doorgeraakt, dus tijd voor een feestje! De wedstrijd was rond half 4 smiddags afgelopen, dus vanaf dat punt zijn we de stad in gegaan om het te vieren :) En ’s avonds weer lekker gekookt en nog wat biertjes op, alles met mate natuurlijk ;)

Maar goed, dit is alleen nog maar de opbouw naar de climax ;) Want; vorige week in Cusco zit ik in het zonnetje op het terras (Ja ik weet het, een zwaar leven!!) met Thalia (australisch meisje die in dezelfde school lessen neemt als waar ik dat 2 jaar geleden deed) zie ik ineens een Nederlander voorbij lopen met wie ik 2,5 jaar geleden een project heb gedaan op de universiteit! Niet dat het een geweldige gast was, of een goede vriend, maar gewoon omdat het wel erg apart is om hem daar te zien, roep ik : ‘Hee Martijn!!!’ Naja, even een praatje gemaakt en afgelopen voor de lunch, want hij moest naar een briefing voor zijn Salkantay-trek (4-daagse tocht naar Machu Picchu). Volgende dag vertrok hij dus naar die trail, dus spraken af om vrijdagavond (gisteren) een borreltje te doen.

Zo gezegd zo gedaan, dus vrijdagavond had hij nog een afscheidsetentje met de hele groep en de gids enzo erbij, dus heb hem na het eten opgezocht in dat restaurant. Vanaf het restaurant zijn we naar een bar gegaan voor een borreltje, en daar kom ik aan de praat met een Israelier van zijn groep. Naja na een tijdje over het reizen en koetjes en kalfjes gepraat te hebben zegt die gast ineens: ‘Nederlanders zijn echt superrelaxed, een goede vriend van me is ook Nederlands, Abel, ook echt een geweldige gozer, ik heb een paar maanden met hem door Bolivia gereisd’. Naja, zoveel nederlandse Abels zijn er niet, en ik wist dat Abel ook in Bolivia had gezeten en altijd met een Israelier optrok! Dus snel waren we er uit dat het om dezelfde Abel ging, en blijkt dat Abel ook nog eens in Cusco zit! Super toevallig allemaal!! Maar schijnbaar was hij niet op komen dagen bij de afspraak die ze hadden ofzo...nou inmiddels was het bijna 12 uur ’s avonds, dus grote kans dat hij in bed lag! Dus wij zijn naar zijn hostel gestormd, en hebben hem uit zijn bed getrommeld en hem slaapdronken naar buiten gevoerd om op stap te gaan haha! Dusja...uiteindelijk was een ontmoeting met een minder boeiende gozer (martijn) nog van heel veel nut om een toffe avond te hebben! En vanavond doen we het nog eens dunnetjes over met mijn leraren en leraressen erbij, dat is de planning in ieder geval ;)

Naja...het moraal van dit verhaal is denk ik dat ook aan deze kant van de wereld geldt dat het een klein wereldje is haha! Om jullie gerust te stellen, ik doe hier meer dan alleen maar drinken hoor, dit is alleen een samenvatting van de afgelopen maand, verder heb ik ook weer heel hard gewerkt en serieus geweest ;) En na dit weekend begint het serieuze leven, ik ga op eigen houtje een tour naar Choquequirao doen, daar heb ik superveel zin in! Om het georganiseerd te doen kost het (voor een backpacker) kapitalen (180 dollar voor 4 dagen) en ik vind het wel een uitdaging om zelf naar Pachora te gaan, daar een ezel te huren, en in Cusco alles al te regelen van een tent, slaapzak en eten voor 4 dagen! Dus wel een heel avontuur, maar het lijkt me wel echt supergaaf...4 dagen alleen maar lopen, kamperen, zelf op een gasbrandertje wat te eten regelen en een schitterende stad zien. Choquequirao is zeg maar een nieuwe Machu Picchu, ze hebben deze plek in 1950 ontdekt ofzo, en zijn nog volop bezig met schoonmaken van de verschillende delen van deze inca-stad. En hij is alleen nog maar bereikbaar via de incatrails die naar de stad gaan, dus nog geen massatoerisme, maar alleen mensen die de trail aandurven! 4 dagen niet douchen, niet scheren, toileteren ‘au natural’, lopen met een ezel, enslapen in een tentje met -8 graden in de nacht...enzovoorts, klinkt raar misschien maar ik heb er gewoon zin in :) En mocht het lopen erg bevallen doe ik misschien in de week erna nog de Salkantay trail (zonder het machu picchu gedeelte, want dat heb ik inmiddels wel gezien), maar dat durf ik niet te beloven haha...

Verder heb ik dus afgelopen maandag (23 augustus) mijn 2de groep op het vliegveld gebracht! Heb echt weer een leuke reis gehad, had 15 personen in de groep, dus de groep was een stukje groter dan de vorige keer. Maar de combinatie van leuke mensen, en het feit dat ik het werk steeds meer door begin te krijgen, zorgde ervoor dat het eigenlijk allemaal supermakkelijk verliep! Zoals gezegd, de groep was echt leuk!! Er waren ook drie vriendinnen bij van begin de 40 alledrie, dit groepje werd al gauw gedoopt tot K3 haha, echt supergezellige meiden! Naja, ik heb al eens een mail gedaan naar mamsje over de hele groep, dus mochten jullie de ins en out willen weten moeten jullie maar even aan haar vragen! Er waren echt 13 geweldige personen, en twee personen die ietsje minder in de groep pasten zeg maar :) en ja, dit is heel diplomatiek...er zit een heel verhaal achter haha! Best interessant op zich, maar zelfs met een wachtwoord op deze site misschien nog net een beetje ‘te’ om op deze website te zetten! Laten we maar zeggen dat niet alle personen je 100% kunnen liggen!

De mensen hebben wel allemaal stuk voor stuk enorm genoten van de reis, kreeg nog een mooie speech en dito complimentjes van de groep bij het afscheidsetentje, leuke kaartjes met persoonlijke boodschappen en een leuke fooi dus ik klaag helemaal niet! Al met al was het een supergezellige groep, en we zijn ook nog een paar avondjes nog lekker met een aantal een wijntje gaan drinken op de vrije dagen. Echt supergezellig allemaal!

In de Colca Canyon was het alleen nog wel even schrikken en stressvol hoor, iemand van de groep viel ineens flauw midden in de bus (door de hoogte waarschijnlijk) en kwam ook niet meer bij. Gelukkig had ik ook een huisarts in de groep, dus die wist precies wat te doen, maar het was wel even stressvol want het duurde best een lange tijd voordat ze een beetje bijkwam, en ze bleef wegzakken. Dus moest ik het 1 en ander gaan regelen aan medische hulp voor haar, en ondertussen ook in de gaten houden dat het hele programma niet in de soep liep...want dat is het nadeel van een georganiseerde reis; je zit wel vast aan je schema! Dusja, maar na goede zorgen van de dokter, een zuurstofbehandeling, wat pillen en een flinke prik kon ze in ieder geval weer terug in de bus en konden we de reis vervolgen. Daarna haar een goede nacht laten slapen, en de volgende dag heel erg rustig aan doen...gelukkig werd dit door de groep echt super goed opgepakt, en heb ik alles nog in de volgende dagen kunnen proppen zodat de groep niets gemist heeft!

Naja dat is het voorlopig nog wel even, ik zal hieronder nog even een dagverslag van de reis plaatsen die ik ook altijd naar Sawadee moet mailen achteraf, dan weten jullie een beetje hoe de verschillende dagen in elkaar zitten en wat we allemaal zo’n beetje doen! En ja, het scheelt mij ook een heleboel schrijven ;) dus het is ook een vorm van luiheid! Nouja, in totaal is het wel best een lang verhaal geworden, maar gelukkig hebben jullie allemaal een vrije zondag om aan dit verhaal te besteden ;)

Tot horens allemaal weer, en niet vergeten te blijven reageren, want dat vind ik stiekem toch wel leuk haha!

Groetjes Bart

Dag 1 Aangekomen in Lima, pax de kamers gewezen en een algemene briefing over het land gegeven. Daarna gezamelijk gaan eten bij een restaurant in de buurt, iedereen was al wel hongerig, maar ook moe. Dus direct na het eten zijn we naar het hotel terug gegaan en is iedereen gaan slapen.
Dag 2 8 uur vertrokken richting Pisco, eerst de spullen op de kamer gelegd voordat we door zijn gegaan naar Paracas. Had een paar vogelaars in de groep die helemaal in hun nopjes waren met de flamengo's, verder lekker rondgestruind en gewacht op de zonsondergang. Vonden pax ook erg interessant, daarna terug naar het hotel, lekker opgefrist en in het hotel gegeten.
Dag 3 Vandaag om kwart over 7 vertrokken, direct naar islas ballestas, mensen vonden het erg interessant. Daarna een bezoek gebracht El Catador, een wijn/pisco-farm omdat meerdere pax hier wel interesse in hadden. Ondertussen Curasi gebeld, en gezorgd dat de lunch voorbereid was. Mensen vonden het bezoek geweldig (waren dan ook wel wijnliefhebbers), en het kost maar anderhalf uur van je tijd. Daarna gelijk doorgegaan naar Huacachina, aantal mensen wilden sandboarden en anderen zijn rond gaan lopen bij de oase. Uiteindelijk rond kwart over 3 naar Nazca gegaan, en gestopt bij de toren want niet alle pax wilden vliegen. En op deze manier kreeg toch iedereen wat te zien van de lijnen.
Dag 4 Half 9 vertrokken weer, allereerst naar Chauchilla, vonden pax interessant. Had Jordan als gids,en was hier niet echt erg tevreden over bij Chauchilla...later werd hij wel beter, maar daar had hij niet bijzonder veel te melden. Zelf dus maar af en toe bijgesprongen met de info die ik in eerdere bezoeken had gehoord. Daarna door naar de aquaducten, en Paradones voordat we de verschillende 'workshops' van het keramiek en het goud bezochten. Mensen vonden het een leuke dag, en hebben volop genoten. In de middag met 8 pax naar het vliegveld gegaan, vonden ze ook helemaal geweldig. De anderen genoten van het zonnetje en het zwembad bij Don Agucho. 's avonds met een grote groep uit eten geweest, en op tijd naar bed voor de lange reisdag van morgen.
Dag 5 Half 6 weer vertrokken. Deze groep vond Puerto Inca wel een heel interessante stop, ik heb het ontbijt bij Puerto Inka gedaan, omdat de box van de vorige keer niet zo goed ontvangen was. En door te ontbijten bij PI hebben de mensen ook minder het idee dat er de hele dag gehaast dient te worden. Verder nog even gestopt bij de Canyon del Cactus, en bij Ocona. Voordat we geluncht hebben bij Barucci. Vanaf half 4 zijn we weer doorgegaan, en kwamen we uiteindelijk om half 7 a 7 uur in Areguipa aan.
Dag 6 Reality tour gedaan met het overgrote deel van de groep (12 vd 15) en dit werd als zeer interessant bevonden. Mensen vonden het heel interessant om meer info over het leven en de achtergronden van de peruanen te krijgen. Ook het feit dat het in het weekend was maakte geen verschil, de pax vonden het bijzonder boeiend. Daarna in de middag is iedereen de stad in gegaan, en heeft iedereen een vrije dag genomen.
Dag 7 Vandaag hadden alle pax een vrije dag, verschillende pax hebben lekker uitgeslapen, anderen vonden de parades en optochten (ivm met areguipa feest van volgende week) heel interessant. Verder is iedereen lekker zijn eigen gang gegaan, en heb ik afgesproken om vanavond gezellig gezamelijk te eten en de Colca Canyon briefing te doen. De was heb ik trouwens zelf meegenomen naar een lavanderia, en was zo perfect geregeld. Ik begrijp dat het misschien wat lullig overkomt voor Casona Solar, maar zo kreeg in ieder geval wel iedereen gewoon zijn eigen kleren (allemaal) terug.
Dag 8 Eerste dag in de Colca canyon gehad, was een bewogen dagje!!! Het verliep allemaal heel soepel, mensen goed voorgelicht over de hoogteziekte, en ze erop voorbereid erg veel te drinken e.d. Maar terwijl we een half uurtje over de hoogste pas waren, en flink aan het dalen naar Chivay, gaf Corina ineens aan naar Hanneke dat ze braakneigingen had, en nog terwijl ze het zei viel ze flauw en languit in het gangpad van de bus. Toen direct de bus stopgezet, frits van mijn groep is huisarts en ontfermde zich gelijk over haar, maar het duurde wel zeker een half uur voordat ze echt bijkwam. Ondanks alcohol, zuurstof e.d., toen ze uiteindelijk nagenoeg bij was, hebben we haar voorin de bus gezet, en ondertussen heb ik het restaurant gebeld om te vragen of ze een bed klaar konden zetten. De groep nam het gelukkig allemaal redelijk rustig op, heb hun gewoon allemaal aan het eten gezet bij aankomst, en met de vriendinnen om beurten bij Corina gebleven. We hadden besloten om aan te zien of ze zich beter zou voelen na een dutje. We hebben haar ruim een half uur laten slapen, maar echt verbetering was er nog niet, dus daarom toch maar besloten om langs de dokter te gaan voor injecties e.d. daar heeft ze nog een 10 minuten aan de zuurstof gelegen, en een injectie gekregen tegen de braakneigingen. Heb haar aangeraden om de komende dagen rustig aan te doen, en niet met alles mee te doen als ze zich niet helemaal 100% voelde. Al met al een dag zonder hoogtepunten, want uiteindelijk reden we dus pas rond half 4 naar Cabanaconde, en hebben dus geen stops kunnen maken. Heb de groep uitgelegd dat er geen probleem was omdat we veel van het programma in konden halen op de derde dag van de canyon. Ze namen het allemaal supergoed op, al zat de schrik er wel goed in. Die avond lekker gegeten bij het hotel, en allemaal redelijk vroeg naar bed gegaan!
Dag 9 Rond kwart voor 8 vertrokken richting Cruz del Condor. Zieke pax voelde zich al wel wat sterker, maar nog niet helemaal fit, en had ook nog weinig eetlust. Ze wilde echter wel mee op de wandeling, heb daarom voor een vlakke en simpele wandeling gekozen waarbij men halfverwege ook de bus nog in kon. Daarna zijn we doorgelopen tot aan het dorp, waar we rond half 2 ongeveer aankwamen. De wandeling vond iedereen erg mooi, en daar hebben ze ook volop van genoten. In de morgen heeft ook iedereen hele mooie foto's kunnen maken van de condors, en daardoor was iedereen de 'rampspoed' van de vorige dag snel weer vergeten. Later in de middag nog een kleine wandeling gemaakt, en daarna weer heerlijk gegeten in het hotel.
Dag 10 In de ochtend nog even snel een bezoek gebracht aan Cruz del Condor, op weg naar Chivay, toen rondom Chivay nog een wandeling gemaakt richting de colca's. Ongeveer een wandeling van 2,5 uur gedaan, pax vonden de omgeving erg mooi. Rond 2 uur zijn we het laatste stukje richting chivay gegaan, waar we lekker gelunched hebben alvorens richting het hotel te gaan. Rond half 4 waren we uiteindelijk in het hotel, vanwaar we vanaf kwart over 4 richting het dorp zijn gegaan, daar wat rond hebben gekeken voordat we om 5 uur richting de termale baden zijn gegaan. Dit vond iedereen heerlijk, alleen 1 stel had er geen zin in en wilde lekker in het dorp blijven, geen probleem, heb hun uitgelegd hoe ze terug konden komen en wat een taxi eventueel zou kosten. Ook de mogelijkheid afgesproken dat de bus om half 9 in de avond vanaf het centrale plein terug zou gaan. Na het badderen zijn we met een hele groep gaan eten, en moe maar voldaan rond half 9 terug naar het hotel gegaan.
Dag 11 Mensen hebben zelf voor vandaag voor een lunch gezorgd, en we hebben gepicknicked bij Lagunillas, vonden pax erg leuk, genoten van de mooie omgeving. Verder kwamen we rond 4 uur in Puno aan, en ben ik alles gaan voorbereiden voor het vertrek naar bolivia: Busticket, briefing met gids, briefing met groep etc. Deze dag maakte 1 van de pax (Ronnie) zich nogal zorgen over zijn hoofdpijn en zijn verkoudheid, en hij was bang dat het met de hoogte te maken had. Heb hem wat meer uitleg gegeven, en hem aangegeven dat hij het beste wat licht voedsel kon nemen, en een hele lange nacht proberen te maken. Hij is 's middags dus ook in het hotel gebleven, want wilde wel graag mee met naar de eilanden, 's avonds hebben we hem wat eten op de hotelkamer gebracht.
Dag 12 Ronnie was weer helemaal beter, dus was er weer helemaal klaar voor, wat hem weer een hoop ongerustheid scheelde. Heb de pax bij de haven afgezegd, en alles goed doorgesproken met Juan Carlos. Hij weet precies wat het programma is, zelf ben ik rond half 2 vertrokken richting Copacobana, Bolivia
Dag 13 Sochtends de bus terug genomen vanaf Copacobana, de pax afgehaald van de haven, en 's avonds gezamelijk gegeten en alvast een briefing over Cusco gegeven. Pax hebben erg genoten van de eilanden, vooral de eerste dag kon weer op veel positieve reacties rekenen.
Dag 14 Deze morgen zijn we vroeg vertrokken richting Cusco, dit ging allemaal gesmeerd, pax vonden dag best snel gaan ondanks de vele uren in de bus, dit omdat er om de anderhalf a 2 uur altijd wel een stop of een bezoek aan ruine was. In de bus al alles geregeld voor de valle sagrado tour van de volgende dag, en de pax voor de lares- en inca-trail dezelfde avond nog de briefing laten doen. Ook daarvoor nog even lekker gegeten, en de pax een kleine briefing gegeven over de valle sagrado en de voorbereidingen voor de trails.
Dag 15 Pax waren naar de valle sagrado gegaan, vonden ze erg leuk en interessant. Alleen de commerciele stops van de tours (marktje, textiel etc) werden wat minder gewaardeerd. Daarnaast ben ik zelf alles gaan regelen voor de verjaardagen van de pax in de groep, had 3 jarigen!! Iedere keer viel het eigenlijk steeds op een lastig moment (aankomstdag, de Nazca-Areguipa bus-dag en 1 op de eilanden, dus vandaar dat ik het er steeds voor had gekozen om de pax te feliciteren en te vragen of de groep het mocht weten. Daarna in het geheim de rest van de groep een brief geschreven met daarin het plan voor de verjaardag, heb 2 sol p.p.p.j. (per persoon per jarige) gevraagd voor een cadeautje, en zelf van het sawadee budget een grote taart, wat versieringen en een paar flessen wijn, bier en fris gehaald. En na de terugkomst van Valle Sagrado iedereen opgehaald van de tour, en direct meegenomen naar Marani waar we de verjaardagen (Pieter, Henk en Maria) gezellig gevierd hebben! De bijdrage was vrijwillig, en heb ik gevraagd omdat er vanuit de groep ook werd aangegeven dat ze wel een cadeautje wilden geven. Ik heb voor Pieter een tekenschrift met peruaans kaft gekocht (fervent tekenaar), een dagboekje met peruaans kaft voor Maria (Schrijft iedere dag keurig op wat er gebeurt, en wat ze geleerd heeft) en een Pisco setje voor Henk (Als ludiek cadeautje, want hij moest met 8 vrouwen op pad met de incatrail). Al met al erg gezellig, en daarna zijn we lekker gaan eten.
Dag 16 Vandaag rond 9 uur vertrokken met de 3 personen die geen trail hadden naar Tipon, vonden pax helemaal geweldig, niet zo toeristisch, en van de gebaande wegen af. Toen heerlijk gelunched bij Norton's Rat (heerlijke burgers ;)) en rond 3 uur vertrokken richting Urubamba. Halfverwege de weg naar Tipon was de taxi ermee gestopt, had een motorprobleem, toen met een toeristenbus meegelift tot aan Tipon zelf zodat de taxichauffeur tijd had om zijn auto te laten repareren. Uiteindelijk met hem afgesproken dat zijn broer ons zou ophalen, zodat hij in Cusco de auto kon laten maken zodat we later in de middag met hem weer door konden naar Ninos del ArcoIris. Die avond lekker bij de stichting gegeten, pax weer erg tevreden met de schoonheid en luxe van de kamers.
Dag 17 Rond half 10 een taxi genomen richting Moray, met een stop van 20 minuutjes in Maras, in en rondom Moray ruim een uur wat rondgelopen voordat dezelfde taxi ons weer richting Salineras bracht. Salineras zijn we in ongeveer een half uur doorgelopen, waarna we zijn afgedaald richting de rivier en aan de rivier lekker hebben gelunched in Arcoiris del Puente (restaurant naast de brug). Vanaf daar zijn we rond een uur of 2 richting Urubamba gegaan, waar we een bezoekje hebben gebracht aan Pablo Seminario, en daarna heb ik de pax een uurtje over de markt laten zweven alvorens ik de 'tuktuks' terug naar Ninos del ArcoIris heb geregeld, pax hebben echt genoten van het programma en hebben dat ook meerdere keren laten weten. 's Avonds weer lekker gegeten in het hotel, pax wilden niet weg en lekker van hun open haard en luxe kamers genieten.
Dag 18 Rond 8 uur vertrokken richting Ollanta, daar de trein richting Aquas Calientes genomen. Na de pax naar het hotel te hebben gebracht heb ik een aantal wandelingen aan hun voorgelegd die ze zouden kunnen doen, en de optie tot de warmwaterbaden geopperd, en daarna iedereen zijn eigen gang laten gaan. De lares-trail groep heb ik in de middag opgevangen op het station, en voor beide groepen de afspraak met de gids gemaakt en afgesproken om lekker gezamelijk te eten zodat iedereen lekker bij kon praten met elkaar. Daarna vroeg naar bed omdat we allemaal vroeg op moesten!
Dag 19 Pax zijn in verschillende groepen naar Machu Picchu gegaan, heb op machu picchu gezorgd dat de incatrailers gevonden werden door de pax met het vervangende programma. Vanaf dat punt zijn ze de tour door MP gaan doen, en heb ik afgesproken dat we elkaar weer bij het treinstation zouden zien. Rond een uur of 8 zijn we aangekomen in Cusco, pax waren allemaal doodmoe van de indrukken, de trails en het weinige slapen dus zijn gelijk naar de hotelkamers gegaan.
Dag 20 Vandaag heeft iedereen zijn vrije dag genomen, vooral de incatrailers hadden er veel behoefte aan om helemaal niks te doen. De anderen heb ik van tips voorzien betreffende wat er allemaal te doen was in en rondom cusco. 's Avonds gezellig met zijn allen gegeten.
Dag 21 Voor een aantal pax een excursie naar Moray en Salineras geregeld, en ook nog voor een aantal de city tour. De tickets zijn geconfirmed door Marani, en de pax weten van de vertrektijd van morgen. Voor het grootste gedeelte van de groep bestond vandaag uit souvenirs kopen en wat slenteren, en het werd wel als fijn ervaren dat ze gewoon twee lekkere dagen vrij hadden voordat ze moesten vliegen.
Dag 22 Rond 7:15 uur ontbeten, en rond 8 uur richting het vliegveld vertrokken vanwaar we om 10 uur naar Lima zijn vertrokken. Daar de mensen de verschillende mogelijkheden uitgelegd, en omdat we maar 3,5 uur hadden, zijn we in 2 groepen uit elkaar gegaan omdat 1 groep naar het historisch centrum wilde terwijl de andere groep meer voor miraflores voelde. Om half 5 weer op het vliegveld afgesproken. Mensen hebben een geweldige tijd gehad en waren allemaal erg tevreden met de reisopbouw, de reisbegeleider en vooral het land peru!!

  • 28 Augustus 2010 - 20:53

    Tineke En Leen:

    Lieve Bartjan
    Een leuke gezellige mail.
    Fijn dat het allemaal goed gaat. Je doet er lekker van genieten deze vrije weken. Veel succes een maandag met je voettocht. En vergeef moeder Tineke het maar als ik schrijf Bart je doet wel voorzichtig he.Helemaal alleen op pad. Het zal best wel heel indrukwekkend zijn.Succes en we horen wel weer wat. Lieve groetjes van de van der Werfjes


  • 28 Augustus 2010 - 22:39

    Pap En Mam:

    Hoi lieve Bart,

    Je gaat toch echt niet op eigen houtje die tour doen?
    Dat vind ik niet verstandig. Dat had je beter achteraf kunnen vertellen. Zulk soort dingen wil ik niet van te voren weten. Wel leuk dat je weer eens zo uitgebreid schrijft. Moest eigenlijk naar bed maar kon het niet laten om eerst je verslag te lezen. Heel veel sterkte toegewenst en dan ben ik net als Tineke pas op jezelf en doe voorzichtig. Ga s.v.p. met een groep mee.

    Veel liefs en een dikke kus van pap en mam

  • 29 Augustus 2010 - 08:11

    Wilmar:

    Plaats in een reactie, zie ik em niet terug!!!!!

  • 29 Augustus 2010 - 08:24

    Wilmar:

    Ja, nu wel zeker!!

    Herhaling:

    Hallo Mr. Pax!

    Wereld is inderdaad klein. In azie kwamen we zeker ook 6 bekenden tegen.... Ik vond het zo bizar dat je iemand kent uit Nederland en dat je dan ergens in de middle of somewhere die persoon tegenkomt.

    Had je weer geluk dat je arts in de groep hebt. Of mag je een bepaald percentage.... zullen we zeggen ..... 'verliezen' :) ???

    Jij en de ezel. Ik kan niet wachten op die verhalen,haha. Als je niet op een naam kan komen voor em, lijkt mij dat mr. wilson uitermate geschikt is. Heerlijke conversaties met vragen als: 'Nou, mr. wilson, wat nu? Maar ook filosofische vragen zoals: 'En mr. wilson, wat vind jij dat ik met mn leven moet doen?'

    Rest mij niks om me aan te sluiten bij de vorige 2 reacties: Doe wel voorzichtig :)

    Groeten,

    Wilmar

  • 29 Augustus 2010 - 20:17

    Leen:

    Hey bart, je maakt weer behoorlijke avonturen mee! T zet mijn leventje weer wel in een behoorlijk saai daglicht haha kvind t toch knap dat je daar zo je draai kunt vinden met mensen leren kennen en dergelijke. Veel plezier nog de komende tijd enjoy it en be careful. Groetjes Leen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bartjan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 55149

Voorgaande reizen:

18 Juni 2010 - 13 April 2011

Werken en Reizen in Zuid- en Centraal-Amerika

28 April 2008 - 15 Augustus 2008

USA, Peru, Bolivia en Chili, 2008

27 Oktober 2011 - 30 November -0001

Richting Azie en Oceanie!! :)

Landen bezocht: