Galapagossss!! - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu Galapagossss!! - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Bartjan Damme - WaarBenJij.nu

Galapagossss!!

Door: Bartjan

Blijf op de hoogte en volg Bartjan

18 December 2010 | Ecuador, Cuenca

Holaaaaa!!

Nou we zijn inmiddels weer terug op het vasteland na een WAAN-ZIN-NIG gave week in de Galapagos!! Echt ontzettend mooi en bijzonder, niet normaal! Beesten die totaal niet bang zijn voor je, gigantische schildpadden van 200 kilo, zwemmen met zeeleeuwen, prachtig snorkelen en ga zo maar door! Super!! Ook de boot was erg de moeite waard, hele vriendelijke crew die constant bezig was om het voor ons zo aangenaam mogelijk te maken...we werden als prinsen en prinsessen behandeld haha! Trouwens, eventjes tussendoor, voor de mensen die ook Jackelien haar blog lezen, het afgelopen bericht was van MIJ haha...dus mensen die het andersom dachten, schaam jullie ;)

Vorige week donderdag zijn we vanaf Guayaquil naar Baltra gevlogen, dit is het vliegveld op het grootste eiland van de Archipel. Daar werden we opgewacht door Israel, onze gids van de hele week. De rest van de crew bestond uit 7 man; de kapitein, de bardame, 2 monteurs, de kok en een 1ste en 2de stuurman. En daarbij hadden we ook nog het geluk dat de boot niet helemaal gevuld was, dus waren we maar met 9 personen op een schip voor 16, dat was eigenlijk wel heerlijk, want het had wel erg krap geworden met zijn 16en! De groep was verder ook erg leuk hoor, 2 Australiers (Kate, zij was aan het backpacken en haar moeder was op bezoek), 2 Deense meiden (Anne en Marie, erg gezellig!), een Belgs-Nederlands stel van begin de 30 (Luann en Dirk, konden we ook erg goed mee opschieten) en nog een Amerikaan (Art, een echte luidruchtige, aanwezige amerikaan ;) ). Dus aan het gezelschap kon het niet liggen, en aan de Galapagos zelf al helemaal niet! Echt fantastisch zeg...schitterende stranden, prachtige beesten, over het algemeen erg goed weer en ga zo maar door...het was echt iedere cent echt meer dan waard!

Even snel een aantal hoogtepunten op een rijtje:
- Snorkelen met een zeeleeuw, het beest speelde echt gewoon constant met ons, hij kwam steeds terug en ging dan als een gek recht op je af zwemmen om dan ineens op het allerlaatste moment weer weg te draaien...hij zag ons echt als speelmaatjes haha!
- Zwemmen en snorkelen met gigantische zeeschildpadden, echt ruim een meter lang gewoon, en die beesten geven er helemaal niks om als je gewoon op een halve meter afstand naast ze blijft zwemmen, je kan ze zelfs aanraken ;) (Niet door vertellen, mag officieel niet whaha)
- Honderden leguanen in allerlei soorten en maten! Echt tof om van die kleine draakjes van zo dichtbij in het wild te zien
- Weet ik het hoeveel verschillende soorten vogels die je ook gewoon ontzettend dichtbij laten, vooral de Boobies zijn het vermelden waard, al was het alleen maar vanwege de naam ;) Zie de foto’s voor meer uitleg haha...
- Verder de gigantische landschildpadden, en gewoon het gevoel van constant natuur om je heen was echt top! Zo zit je bijvoorbeeld te eten, en dan kijk je even naar buiten zie je overal zeeleeuwen en vissen rondom de boot...ideaal! :D
- Dan een heel ander hoogtepunt, namelijk dat van slechte voorbereiding van de crew: Na 2 dagen was de biervoorraad al op whaha
- Tijdens een van de laatste snorkeltochten kwam het er toch eindelijk van: HAAI!!! :D Ineens was ie daar dan toch, een whitetip shark van 2 meter lang! Super cool om zo’n beest in het wild te zien, en het was toch wel een kleine teleurstelling geweest als we er helemaal geen 1 gezien hadden. De dag erna zagen we nog een heleboel met de Dingy tour (vanuit de boot dus), maar daar mochten we niet snorkelen, dus dan is het toch een stuk minder interessant.

Verder wilde ik de foto’s maar voor zich laten spreken als het gaat om de beesten, natuur enz! Want om nou de hele tour te bespreken is ook wat lastig! En dit gezegd hebben geloof ik dat mijn liefhebbende zustertje wel de hele tour besproken heeft, dus voor de rest van de week verwijs ik u allen naar www.jackelienvandamme.waarbenjij.nu haha :D Verder hebben we ook nog een wegwerp-onderwater cameraatje aangeschaft, dus wie weet komen die foto’s ook ooit nog op het internet, maar hier is jack voor verantwoordelijk ;)

Verder had ik nog sjans van een Bluefooted booby (voor alle duidelijkheid, das dus een vogel), die mijn blauwe shirtje wel erg aantrekkelijk vond blijkbaar whaha...Hebben we heerlijk gezond en lekker gegeten over het algemeen, ook erg varierend, vond het wel knap hoe ze bijna elke dag iets compleets nieuws op het menu kregen! Al met al was het echt een superweek, echt een aanrader voor iedereen hoor...Ecuador bezoeken zonder de Galapagos moet je dus echt niet doen, zou zonde zijn!! Nou inmiddels zitten we weer in de bus vanaf Guayaquil naar Cuenca, en het regent! Dus dat is wel een beetje jammer, maarja! Cuenca zelf zou wel weer een heerlijk mooi stadje moeten zijn, verder hebben we nog een boottochtje gemaakt in Guayaquil gisteren, en natuurlijk lekker fastfood gegeten, want ik heb Jackelien ook verteld; Ik heb maar 1 heilige reisregel: Minimaal 1x per week Fastfood!! :D

Nou jullie zijn weer op de hoogte, komende dinsdag vlieg ik naar de US of A! Ik vertrek vanaf Guayaquil naar Miami, Florida waar ik eerst een paar dagen bij de oom en tante van een vriendin slaap, en daarna vliegen we vanaf Miami naar Chicago om kerst in de sneeuw bij haar ouders te vieren! En dan de 28ste (dacht ik) weer terug naar Miami, om oud en nieuw op Key West te vieren, want dat is dan weer waar zij (Britni) zelf een huisje heeft! Dus de plannen voor de komende tijd zien er ook goed uit! En ik ben verzekerd van een witte kerst en een warme oud en nieuw viering haha :D

Sterkte met het weer in Nederland! Groetjes uit Ecuador!! :D

Ciaaaaaooo! Bart

• 18 December 2010 - 16:42

Pap En Mam:

Hoi lieverd,

Nou wij zijn ook verzekerd van een witte kerst hoor. En daar hoeven we niet eens voor naar Chicago ha, ha. Maar door het verhaal te lezen en de foto's te bekijken genieten jullie met
    volle teugen. Nog heel veel plezier toegewenst samen met Jack.

Veel liefs en een dikke kus van pap en mam

• 18 December 2010 - 17:24

Greta Kloet:

Ha die Bart,
    Je snapt dat ik met het schaamrood op mijn kaken zit.
    Sorry hoor, hoe kon ik nu toch zo denken?!?!!! Snap jij dat nu?
    Maar, wat een prachtige foto's en een geweldige natuur.
    Wij wensen je hele mooie kerstdagen en een gezellige jaarwisseling toe.
    Bedankt voor je verslag en nog heel veel plezier.
    Hartelijke groetjes
    van de Kloetjes van nr. 3

• 18 December 2010 - 19:24

Tom V A:

Supergaaf. Whitetip sharks is minder fijn ja :)

Alvast een fijne kerst daar!

gr Tom

• 19 December 2010 - 20:22

Tineke En Leen:

Lieve Bart,
    Een geweldige week heb je gehad dat hebben we gelezen en gezien. Hartsikke leuk. Prachtige he, dat iedereen denkt dat Jack het geschreven heeft, maar het jou persoontje. Je ziet het Bart ook jij hebt schrijftalent. Een goede vlucht naar Amerika en goede kerstdagen en een goede jaarwisseling. Veel liefs van ons
    de van der Werfjes.

• 20 December 2010 - 08:36

Marc:

Super vette foto's hoor echt heel mooi !!!

• 20 December 2010 - 19:55

Pieter Van De Vate:

Hey Bartje,

Ik zou bijna jaloers op jullie worden! ;) Klinkt errug goed en de plaatjes mogen er ook zeker zijn.
    Geniet van jullie trip, je hoeft niet te treuren om nu niet in NL te zijn, erg koud en glad op dit moment.

Groetjes,
    Pieter